måndag 20 september 2010

Springerdagen och träning på Kallebäck

Igår hade Springer Väst sin årliga springerdag och även detta år var vi hemma hos Kari och Peter i Bollebygd. Jag som numera är med i styrelsen var med och fixade lite innan. Bland annat gick vi poängpromenaden och hängde upp frågorna och sedan gick vi den igen och tog ner frågorna. Vi hade sällskap av Sandra och hennes 2 springrar Honey och Jessie. Ester som hade mycket spring i benen fick möjligheten att rusa av sig lite. Hon och Jessie fann varandra lite grann och hade roligt tillsammans i skogen.

I övrigt hade vi aktiviteter så som apporteringstävling, hundrace, viltspår, lotterier och korvgrillning. En väldigt trevlig dag trots lite regn och det var en massa hundar och ägare på plats.

Ester var lite trött imorse efter gårdagen så vi fick oss en liten sovmorgon. Från att Claes gick upp så låg hon och sov på mig, vilket i och för sig är mysigt men det blir ganska tungt med 20 kg hund efter ett tag.

Idag kl 10 mötte vi Eva på Kallebäck för vår veckovisa träning. Vi körde igenom appell-lydnaden och det gick faktiskt riktigt bra. Vi fick även hjälp av en man på klubben med budföring och det var inga som helst problem. En platsliggning på väldigt långt avstånd gjorde vi med och enligt Eva låg hon jättebra. Jag stod så lång bort att jag knappt såg henne ;)

Därefter "pillade" vi lite med linförigheten. Det är dags att börja finlira lite för att få till en ännu bättre position och fokus. Jag tycker denna biten är ganska rolig, framför allt när det ger resultat. Vi testade även hopp - apport och vips så försvann tugget, tempot in ökade och avlämningen blev bättre. Ester tyckte visst det var roligare än att bara apportera.

Vi kände oss väldigt nöjda med dagens träning och det tror jag även Ester gjorde. Hon somnade i alla fall gott i korgen när vi kom hem igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar