onsdag 8 september 2010

Lyckat spår

Eftersom mamma och pappa hade tagit "semester" från hundpassningen idag så tog jag några timmars kompledigt på förmiddagen och kom till jobbet först vid lunch. I och med detta så hann vi med ett spår innan jobbet.

Jag började med att åka runt lite i grannskapet för att se om jag hittade några bra ängar att spåra på. Det gjorde jag men vill helst fråga om lov innan. Det verkade inte vara någon hemma på gården som låg där så jag får åka tillbaka en annan dag.

Jag la ett spår till Ester på ett kalhygge och det kändes ganska svårt. Det fanns inte så mycket växtlighet på marken förutom en och annan avverkad gren. Spåret fick ligga i knappt en timme innan det var dags att ge sig ut.

Ester har varit lite flamsig de senaste gångerna vi spårat och det känns som det varit lite för lätt. Det har i sin tur medfört att hon missat en pinne då och då och det är en trend som jag inte gillar.

Jag valde därför med vilje att lägga spåret på lite svårare underlag plus att jag höll igen henne lite mer. Tvingade henne att gå lite långsamare och på lite kortare lina. Detta gjorde susen och hon spårade väldigt lugnt och nogrannt. Hon tog dessutom alla pinnarna så det blev ett väldigt lyckat spår :)

Ikväll ska Ester ut och jogga med husse medans jag och Simba ska ha en stund tillsammans på trimbordet.

1 kommentar:

  1. Du tänker så rätt så. Slarvig hund får tufft underlag i spåret. Dags att gå hårda spår och med det menar jag underlaget. Vidare har jag klurat på framförgåendet och det skall vi prova på tisdag...

    SvaraRadera