fredag 30 oktober 2009

Älskade Thelma

Jag tänker på Thelma varje dag och saknar henne jättemycket. I dagarna var det nio månader sedan hon fick somna in efter att ha haft ett ganska jobbigt år med många sjukdomar. Trots detta var hon glad och med på det mesta. Hon var en riktig kämpe, lilla Thelma.

En sak som jag tycker är väldigt jobbigt är att man glömmer så fort. Detaljer, såsom saker hon alltid brukade göra och som var speciellt för henne. Jag måste påminna mig ibland för jag vill verkligen inte glömma, det är så lätt när man har en ny liten vovve som hittar på egna saker och har små egenheter för sig.

Thelma hade lite saker för sig som hon själv kommit på. En sak var att ställa sig vid elementet och vifta på svansen på morgonen. Istället för att bara puffa, fnysa och vifta på svansen i luften så blev det större effekt om den viftades i elementet. Det lät liksom lite mer och det inte var något ljud som matte och husse ville sova till.

En annan sak hon gjorde för att få vår uppmärksamhet när hon hade tråkigt var att sätta sig framför tv:n. Det var ju åt det hållet vi tittade hela tiden och sätter man sig i vägen så syns man i alla fall ansåg Thelma. Fungerade inte det körde hon ett eget uppträdande. Hon plockade gärna upp leksaker, ben eller något annat och kastade omkring sig. En gång lyckades hon kasta in ett ben i VHS spelaren.

Thelma gjorde en grej som var väldigt mysig. På kvällen när vi lagt oss och släckt lampan så tog det max några minuter innan jag kände en liten nos på min arm. Oftast kom hon bara fram till sängen för att kontrollera oss och säga godnatt. En liten slick eller en nosning och sedan återvände hon till sin korg och somnade nöjt om.

Älskade Thelma, jag saknar dig så. Det finns ett tomrum efter dig som aldrig någonsin kommer fyllas av någon annan. Vi ses någon gång. Puss.


1 kommentar:

  1. Tänkvärt det du skriver, vi glömmer allt för fort.
    Så efter att ha läst din blogg kommer en stund med tankar bakåt i tiden och visst är det så att minnena går att ruska fram efter en stund. Jag hade ett alldeles speciellt förhållande med vår hund Patron. Att djur kan beröra en så...
    Ni får ha en trevlig helg // Anders

    SvaraRadera