torsdag 29 september 2016

Kurs i Trollhättan

Efter en aning stressig eftermiddag så hann jag precis upp till Trollhättan och Aktiv Hund i tid. Jag jobbade till kl 16, tog bussen hem och mer eller mindre slängde in Smilla i bilen för att åka norr ut. Igår var det nämligen dags för vår efterlängtade högerhandlingskurs som jag sett fram emot så.

Det visade sig vara en riktig höjdarkurs och passade oss perfekt. Lugnt och fint, avgränsat mellan hundarna till en början så de slapp lägga energi på att engagera sig i varandra. Det gjorde att hundarna kunde koppla av mellan momenten vilken kändes nödvändigt när man ska hålla på i 3,5 tim.

En jätte trevlig och duktig instruktör som gav oss många bra övningar, tips och råd inför inlärningen av högerhandling. Uppskattade tydligheten och att hon förklarade varför vi gjorde på ett eller annat sätt...och jösses vad bra det går när man är tydlig. Smilla gjorde precis vad som önskades och vi har fått med oss en hel del att jobba vidare med.

Jag slängde ut en förfrågan om någon form av "fortsättningkurs" på detta och de skulle dem ta med sig inför kommande planeringar. Aktiv Hund kör mycket rallykurser men med tanke på att jag har 10 mil att köra enkel väg så är det otänkbart att gå kurs där 1 gång/vecka. Men att åka dit en gång i månaden alt varannan månad kan jag absolut tänka mig för det var det verkligen värt.

Var så himla nöjd med Smillas uppförande. Inget skäll och ingen rastlöshet mellan momenten. Fokus och glädje under träningen. Jag är så glad över min "lilla mamma" och de var mäkta imponerade över henne och hennes kondition när jag berättade att hon fick valpar för 11 veckor sedan :)

Bakdelskontroll på högersidan är helt nytt och väldigt svårt, tycker i alla fall matte ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar