måndag 4 november 2013

Trädgårdsarbete och spårträning

Idag har vi haft besök av mamma och pappa på eftermiddagen och då passade jag på att lägga spår till hundarna. Det fick bli här i närmaste skogen och därmed inte så långa spår. Det var ju dessutom ett tag sedan vi spårade så det kvar nog ganska lagom.

Smillas spår var 100 m med två godisburkar. Lade dessutom ut två apportpinnar för att se om hon skulle reagera på dem. Hon gick fint och lugnt i spåret idag, När hon höjde näsan och började vädra i luften så stannade jag henne i linan och väntade tills näsan gick ner i backen igen. Det fungerade bra och jag är jättenöjd med hennes insatts. Pinnarna hittade hon inte men jag märkte att hon kände vittringen på dem för hon började nosa runt lite när hon passerat dem. Har inte tränat något med pinnarna vid sidan om ännu så jag hade inte förväntat mig mer än så.

Esters spår var ca 400 m och hon gick så bra som hon brukar göra. Alla 4 apportpinnarna med in och inget speciellt att anmärka på. Så roligt att se henne bli så taggad som hon blir när hon vet att det är spår på gång.

Förmiddagen tillbringade vi på tomten och jobbade lite med löven. Trots vår ganska lilla tomt utan träd så har vi massa löv så här års. Den ligger i anslutning till kommunens mark och där finns desto fler träd och de löven blåser in på vår tomt i drivor.

Ganska bra sysselsättning är det ändå med tanke på att alla 4 "barnen" kan vara med och roas en stund plus att jag faktiskt tycker det är ganska kul att kratta :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar