onsdag 6 november 2013

Påhittig

Smilla är allt en väldigt påhittig hund. Hon gör saker som ingen av våra andra hundar har gjort eller ens tänkt tanken på att göra. Kanske är hon en extra smart hund eller så är hon bara "olydig" men jag tror mer på det första, att hon är extra smart alltså. 

Ett exempel på detta är när hundarna hör ljud ifrån gatan som de reagerar på. Ester som gärna skäller för minsta lilla drar ju igång Smilla som då springer runt och undrar vad som är på gång. Oftast skäller hon inte, vilket jag är väldigt nöjd med, men hon har kommit på att man kan hoppa upp på den lilla smala bänken i hallen och kika ut genom hallfönstret. Varför inte ta reda på vad det är som händer istället för att bara går runt och skälla på det. Smart eller olydig? Smart, enligt mig :)


En annan grej är när hundarna är själva ute på tomten och vill in. Ester sitter bara vid dörren och väntar, hon varken krafsar eller skäller för att få uppmärksamhet. Det gör inte Smilla heller men hon har kommit på att om man hoppar upp på kryddbänken som står utanför fönsterna så både ser man mer plus att man kan få kontakt med oss som sitter i soffan där inne. Smart eller olydig? Smart, enligt mig :)

Min första hund Thelma var också så där påhittig och kom på lite olika saker för att få vår uppmärksamhet. Smilla är nog mest lik Thelma utav våra hundar. Pigg, alert, full av energi mm men det är en sak som skiljer dem väldigt åt och det är att Smilla är så mycket coolare. Thelma var lite osäker ibland och kunde då dra sig undan, morra och tydligt visa att hon inte ville. Osäker är i alla fall inget man kan anklaga Smilla för att vara.

Här kommer även en uppdaterad bild på Stella som i måndags fyllde 1 månad

1 kommentar:

  1. Helt klart SMART!!! :-)
    Nu hittade jag hit, kul att läsa om er träning och vardag!!
    Vi hörs snart om besök!
    Kram från Ann
    Egon skickar lite pussar till söta Smilla!

    SvaraRadera