onsdag 30 oktober 2013

Över förväntan

Jag måste säga att det går över förväntan när det gäller att dra runt hela karusellen här hemma på dagarna. Mornarna är ganska intensiva men alla 4 sköter sig fint. Jag måste sätta klockan för att väcka Vilmer och då sover Stella oftast en stund till så jag hinner fixa mig själv och Vilmer innan hon vaknar. Hundarna är nöjda med att få mat och komma ut i trädgården. De går sedan och lägger sig en stund igen och det är precis så jag vill få in rutinen.

Idag har vi haft en ganska lugn dag med rätt fint väder faktiskt. Det blev en morgonpromenad i skogen och därefter kloklippning och örontvätt på bägge hundarna. Inget utav de sakerna är så speciellt kul men båda accepterar det och de vet att belöningen kommer efteråt i form av något extra gott.

Efter lunch blev det ännu en sväng i skogen och därefter lite träning. Med Smilla är det fortfarande apporten som det fokuseras på. Nu är kravet att hon ska greppa efter den för att få belöningen och det fungerar oftast bra. I övrigt jobbar vi på med ställande under gång, läggande och ligg kvar och självklar kontakt och position.

Med Ester tränar jag vidare med fjärrdirigeringen. Har nu ökat avståndet till 5 meter och hon gör alla skifterna snabbt och snyggt, men det är 15 meter som gäller i 3:an om jag inte minns helt fel. Lite fritt följ och apportering blev det även för hennes del.

Nu är det lugnt i stugan och hundarna sover efter både spring i skogen och lite hjärng

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar