fredag 29 april 2016

Mycket att fira

Igår var en dag då vi hade mycket att fira. För det första så var det Smillas födelsedag. Igår för 3 år sedan föddes B-kullen på Kennel Ljungstorps och tanken var inte alls att vi skulle skaffa en till hund då...men det blir inte alltid som man tänkt.

När erbjudandet om en "fodervärdstik" stod kvar så kunde vi plötsligt inte stå emot. Ibland har jag undrat vad vi gett oss in på med tanke på familjesituationen vi har men samtidigt har jag inte ångrat mig en sekund. Det har varit tufft att räcka till ibland med 2 små barn och en hund som pockat på massa uppmärksamhet och med denna otroliga energi. Jag har många gånger känt att jag inte räckt till och det dåliga samvetet för Ester som hamnat lite i skymundan har tyngt mig.

Idag är allting annorlunda. Vi har fortfarande 2 små barn och 2 hundar som behöver sitt men vi har hittat en balans i detta. Smilla har mognat nämnvärt och kan oftast koppla av och vänta på sin tur. Hon är en sådan himla härlig hund att jag blir varm i hjärtat när jag tänker på henne. Så otroligt glad, positiv, tålig, snäll, är med på allt och full med energi.

Igår fick också tillfälle att fira 2 st godkända rundor i rallylydnad fortsättningsklass. Vi var nämligen på en kvällstävling på Angereds Brukshundklubb. Ösregn från början till slut men det var faktiskt ingenting mina hundar brydde sig om direkt.

Ester som hade startnummer 4 var först ut och hon gick felfritt ända till 3:e momentet från slutet som var frestelsen, denna himla frestelse. Jag trodde vi hade tränat bort detta men en burk med skinka blev för mycket för en hungrig Ester så där drog vi på oss 8 minuspoäng. Därefter kom hoppet som alltid är superkul så hon blev lite upp i varv efter det. Vi missade därmed lite på sista momentet och drog på oss ytterligare 7 minuspoäng där. Hon slutade på 85 poäng och en 5:e plats, det är jag jättenöjd med.

Smilla som var sist ut av alla fick därmed en ganska lugn miljö. Hon var rätt cool hela tiden och brydde sig varken om domaren och skrivaren eller de andra som rörde sig runtomkring. Även hon gick i stort sett helt felfritt fram till frestelsen och känslan var riktigt bra. Där blev det för mycket även för henne och hon var inte bara framme vid skinkan utan var även framme och kollade in den pälsiga kampleksaken som såg väldigt intressant ut. Även jag fick förarfel så vi drog oss på hela 16 minuspoäng på detta moment. Även Smilla missade lite på sista momentet (vilket jag aldrig uppfattade). Tydligen ställde hon sig upp någon gång under sitt-ligg-sitt och därmed ytterligare -10 p.

Hon slutade på 73 poäng och en godkänd runda. Min känsla var att vi skulle hamna runt 90 så lite besviken var jag men det är faktiskt känslan som är det viktigaste och den var härlig med Smilla idag. Börjar till och med se oss kunna starta appell eller lydnadsklass 1 så som det känns just nu på tävling :)


Sist men inte minst så firade vi också att Smilla äntligen började löpa igår. Nu blir det snart date med Botvid och sedan får vi se vart det leder. Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar