tisdag 29 mars 2016

Promenad runt lilla Delsjön och spårträning

Efter att ha haft spåruppehåll i en månad så lade jag idag ett par korta spår till Smilla. Medans spåren låg promenerade vi runt lilla Delsjön och det var ju ett äventyr i sig.

Nu för tiden så är Smilla ganska trevlig att promenera med men att promenera bredvid havet eller en sjö är inte helt smärtfritt. Det gäller att man har tagit med sig sitt allra bästa tålamod och lugn för hon har väldigt svårt att koppla av i dessa lägen. Till och med mötande hundar var inte så intressanta som möjligheten att ta sig ett bad.

Jag hade bestämt mig innan att det inte skulle bli något bad idag då jag varken hade tid eller ork att ta hand om en blöt hund innan det var dags att åka till jobbet. Jag hade tagit med mig lite tärnad fläskkaré som belöning i spåret men nästan allt gick åt redan under promenaden. Men sjutton vad nöjd jag är att jag orkade jobba mig igenom detta och hon var faktiskt lite lugnare den sista biten.

Spårningen gick sedan över förväntan. Trots att det var en hund i skogen bara några meter ifrån vårt påsläpp så valde hon att inte bry sig och köra på i spåret. Det gjorde mig väldigt glad.

Idag var det skogsspår och det brukar ju gå bra, så på lördag får vi se om vilan verkligen har gett resultat för då är det dags att spåra på fält igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar