onsdag 2 mars 2016

Hunddag

I måndags var jag "ledig" och hade planerat in en hunddag med Sandra och Meja. Vi träffades på Tolöholms parkering kl 12.30 för diverse hundträning med fokus på spår. Vi började med en liten promenad och hitttade ett perfekt ställe för oss att "slå läger" på. Strålande sol, medtagen fika och bästa sällskapet gjorde denna eftermiddag fantastisk. Synd bara att spårningen inte gick som vi hade tänkt :(

Vi lade spår åt varandra och Sandra la ett nästan 800-meters spår till Smilla på åker. Ester fick ett litet kortare i en skogsdunge med lite olika svårigheter i. Under tiden spåren fick ligga körde vi lite budföringar, fikade och njöt i solen.

På "Smillas åker" hängde en hel del Canadagäss vilket jag trodde skulle bli ett stort problem men det var inte gässen i sig som var problemet utan all bajs som fanns där. Hon spårade knappt över hundud taget utan gick bara med näsan i marken och letade bajs av olika slag. Det var väldig svårt att hantera det för att hållla på att "neja" och korrigera i spåret känns inte helt bra. Det blev mer en bajsletar-promenad än ett spår för hennes del idag. Det fick mig och min hjärna att börja jobba på högvarv, hur kommer vi ur en sådan situation egentligen?

Ester som också gillar bajs är klart mer motiverad på spåret för trots att jag såg harbajs i hennes spår också så stannade hon inte en enda gång. Hon gick sitt spår jättefint och de svårigheter jag hade till henne fixade hon galant, som alltid :)

Kl 17 var vi tillbaka på parkeringen igen och det var ett gäng trötta hundar och förare som lämnade Tjolöhom för denna gången. Nu blir det en spårpaus på några veckor och sedan får vi backa tillbaka och köra flera korta spår men mycket motivation och belöning.

3 kommentarer:

  1. Låter som ett släktdrag det där med bajs...... Millie jätteduktig på att söka rätt på alla olika sorters bajs, kattbajs är en favorit.........

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här....och det är faktiskt inte så trevligt :( Släktdrag eller rasspecifikt vet jag inte men äckligt är det.

      Radera
    2. Ja, skit äckligt 😊😂

      Radera