tisdag 15 mars 2016

Våren är här!!

Äntligen är våren här!! Under förmiddagens promenad i skogen blev jag så varm att jag fick ta av mig jackan och knyta den runt midjan för att inte smälta bort. Inget stort problem precis och sedan blev det utelunch på baksidan för första gången i år. Det är bara så härligt med VÅR! :)

Trots fint väder den senaste veckan så har vi haft ganska mycket snö kvar i skogen och på fälten. Det gör det lite svårare för hundträning. Tillfälle och ork att åka iväg har det inte blivit. Vi har en paus i spårträningen just nu så i söndags fick det bli apporteringsträning i Härkeshult istället.

Apporteringsträning är inget vi sysslar med kontinuerligt men det är roligt att variera sig lite så då och då får dummiesarna följa med ut i skogen. Det var länge sedan nu men jag testade ändå att lägga ut 2 dummies och göra ett skick åt varje håll efter varandra. Smilla var så duktig, stack ut och letade på ett fint och effektivt sätt. Ester som gärna går med näsan i backen, spårar min båge som jag gått när jag lagt ut dummien. Det är ju inte så konstigt eftersom hon har spårningen så inpräntad och det gör ingenting alls. Hon älskar att apportera och eftersom det bara är för nöjes skulle så får hon leta hur hon vill.

Imorgon kväll väntar årets sista inomhusträning. Jag och Sandra ska köra ett pass i detaljhallen där mina hundar ska få testa på nosework och sedan blir det rally/lydnad en timme i stora hallen. Det är alltid lika roligt att träna med Sandra och Meja så morgondagens pass ser vi verkligen fram emot.

Kall och krispig morgon från tidigare i veckan. Då var det fortfarande en hel del snö kvar men den smälter fort nu när det är över 10 plusgrader på dagen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar