torsdag 18 februari 2016

Träning i Nordstan

Igår gjorde jag och Sandra någonting som vi talat om länge, vi tränade hund inne i Nordstan. Låter kanske lite konstigt men att få gratis inomhusträning med en massa störningar är inte helt fel. Jag valde att bara ta med mig Smilla eftersom jag inte vill ha en hund uppbunden och dessutom tror jag inte Ester skulle uppskatta den miljön riktigt.

Jag parkerade på Heden och tog en promenad till Nordstan. Förutom att det är så kul med alla människor man möter så är ju Smilla en klippa att ha med sig i stan. Orädd, nyfiken, lyhörd (tro det eller ej, mycket bättre än på hemmapromenaderna) och allmänt trevlig. När vi stod och väntade på att spårvagnar skulle passera vid Drottningtorget kom en dam upp jämsides med mig och säger "vad roligt att se hur trevlig och följsam din hund är". Hon hade gått bakom mig en bit och tyckte det såg så trevligt ut. Blir man glad eller blir man jätteglad? Jag blev så glad att jag nästan började gråta :)

Utanför "Informationen" i väntan på bästa träningssällskapet

I Nordstan mötte vi upp Sandra och Meja för att köra ett litet pass. Mycket fokus och kontaktträning, kors och tvärs mellan människorna som passerade fram och tillbaka. Platsliggning och lite andra passivitetsövningar gjorde vi också. Många långa blickar fick vi, de flesta positiva, men det är bara att konstatera att det finns en hel del konstigt folk, framför allt på ett ställe som Nordstan.

Det fanns de som kom fram och började prata mitt under träning, de som gick förbi och lockade på hundarna under platsliggning, de som lät sina ungar springa fram mm. Tur att vi har de bästa hundarna i världen som tål detta och inte bryr sig något nämnvärt. Den som kommer oanmäld fram till Smilla riskerar att få hundtassar på kläderna och en stor blöt puss men där får man faktisk skylla sig själv om man tar sig friheten att stövla fram och börja klappa en okänd hund utan att fråga ägaren om lov.

Vi avslutade det hela med en fika och även det är bra träning för hundarna. De höll sig lugna och låg mest under bordet och slappade. Efter 2 timmar i Nordstan sa vi hej då och därefter traskade jag och Smilla tillbaka till Heden för att hoppa in i bilen och åka hem till de andra.

Härligt avslappnad hund när mattarna fikar :)

Väldigt nyttig och trevlig träning och Smilla som just nu är helt outtröttlig när det gäller promenader var ganska så trött när hon väl slappnat av och lagt sig tillrätta i soffan hemma.


1 kommentar:

  1. Vilken grym träning! Och snacka om störning... Bra jobbat och när man kan förena det med en trevlig fika så är det ju ännu bättre :)
    Kul att Smilla funkar så bra i en sån störig miljö med.

    SvaraRadera