lördag 1 november 2014

Öppenklass viltspår

Igår kväll fick jag ett överraskande samtal från en viltspårsdomare som jag har haft kontakt med angående viltspårsprov. Han hade fått ett återbud och undrade om jag ville gå ett spår såsom idag fm. Snabbt bestämde jag mig för att köra på detta trots att det gått lite si och så med spårande det sista. Har ju tänkt att gå ett spårprov för att testa och se hur det går till numera och hur långt vi har kommit.

I morse drog då alltså jag och Smilla iväg till Floda och gick vårt öppenklass spår. Hon hittade spåret med en gång i rutan och spårade fint den första biten. I den oblodade vinkeln ringade hon en stund men hittade och spårade sedan vidare. När vi kom upp på en krön så vindade det lite och där började hon lyfta näsan och vädrade en del i luften. Spårningen var ömsom med näsan i backen och ömsom med näsan i luften. Jag föredrar ju det första men det är ändå ok så länge hon går spåret. Återgången fixade hon perfekt, vilket var väldigt roligt eftersom vi haft lite strul där. Skottet brydde hon sig inte om och sedan spårade hon sig fram till klöven.

Domaren tyckte hon var duktig men att hon var svår att läsa och jag kan bara hålla med. Ester är så extremt lätt och det är en väldigt stor skillnad när man går där bak och håller i linan. Hon fick i alla fall ett 1:a pris och jag blev så himla glad över detta. Nu ska vi köra lite uppehåll igen och förhoppningsvis får vi till minst ett spårprov till under 2014.

Protokollet får vi elektroniskt så den skriftliga bedömningen får vi på mailen.

Duktiga Smilla

1 kommentar: