måndag 10 november 2014

Premiär för inomhusträning

I lördags var det premiär för inomhusträningen, i alla fall för vår del. De andra har kört några gånger men det har krockat med Stellas födelsedagskalas och jobb men nu äntligen kunde vi vara med.

Vi är 6 st, alla med olika raser och i olika åldrar, men ett väldigt trevligt gäng. 2 st nya från förra året och det är alltid roligt med nya och trevliga träningskompisar. Upplägget på våra 2 träningstimmar är numera att vi värmer upp och tränar fritt i 30 min och sedan kör vi var sin kvart. Då får man ta hjälp av de andra med tex kommendering, störning, coachning, tips och råd mm. De sista 5 minuterna avslutar vi med gruppmoment såsom platsliggning och/eller sittande i grupp.

Mina tankar inför detta pass var att jag skulle använda mig av de andra som störningsmoment. Valde ut 3 moment och vi började med apporteringen där alla stod runt oss och en kom fram till mig och lämande apporten utan att Smilla skulle resa sig och försöka hälsa. Gick inte helt till en början men sista gången satt hon fint kvar och utförde momentet.

Andra momentet var inkallning med de andra stående lite utspritt jäms med inkallningssträckan. Det gick ganska bra redan på första inkallningen men när vi skulle köra en gång till åt andra hållet så kom en utav de som är med in i lokalen med sin hund och då var Smilla bara tvungen att ta en sväng runt och kolla innan hon kom tillbaka till mig.

Som 3:e moment tog jag hopp över hinder och även där stod de andra ganska nära oss och en kommenderade. Då hade Smilla hyfsat släppt att de stod nära men mellan hoppen när det var lite skoj och lek så kunde hon inte låta bli att hälsa lite.

Platsliggningen med störning fungerade också jättebra och trots att hon ligger där och viftar på svansen när någon av oss går slalom mellan de liggande hundarna så ligger hon kvar och det är jag verkligen nöjd med.

Ester var också med och med henne körde jag lite på den fria träningen plus lite efter att de andra gått. Hon gjorde bland annat några riktigt fina inkallning med ställande men då har vi extern belöning bakom ännu så länge :)

Ser redan fram emot lördagen och 2 veckor då vi kör tillsammans igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar