tisdag 18 november 2014

Viltspårsprov igen

Igår var jag och Smilla iväg och gick viltspårsprov igen. Vi gick för samma domare som sist men denna gången var vi utanför Alingsås och gick tillsammans med Sandra och Meja. Vi möttes upp på Alingsås Brukshundklubb en timme innan och körde ett kortare lydnadspass så hundarna skulle vara lite lugna och harmoniska inför dagens prov.

Det blev den del väntan för oss då Sandra som hade en tid att passa gick först. Hon, domaren och domarens "elev" åkte iväg med bilarna och min tanke var att det skulle ta en halvtimme eller så innan de var tillbaka. Men när det hade gått en timme så började jag undra var de tagit vägen.

Efter 1 tim och 15 min kom de tillbaka och dels hade de åkt en ganska lång bit till spåret och dels så hade spåret varit långt och svårt så för Meja hade det tagit 40 min att reda ut det hela. Hon fick sitt 1:a pris och det var ju förstås väldigt roligt.

Vi hann inte prata så mycket men jag blev lite nervös och jag förstod att det skulle bli en större utmaning för Smilla än förra gången. Även för oss blev det en ganska lång färd in i djupaste skogen innan vi var framme vid spåret.

Smilla kändes taggad. Hon hittade spåret och drog iväg direkt, dock var det några konstiga fåglar som började skrika (har inte aldrig hört något liknande) och det störde henne en del. Efter en stund släppte hon det och drog iväg fint i spåret.

Därefter spårade hon fint tills vi kom fram till ett område som varit invarderat av vildsvin. Marken var helt uppbökad och Smilla blev lite låg av detta. I detta området nosade hon runt en lång stund men tillslut redde hon ut det och drog vidare. Därefter gick hon fint, ringade i någon vinkel och förutom att en fågel flaxade upp framför näsan på henne vid ett tillfälle tycker jag hon skötte sig jättefint. Hon var dock lite låg i spåret och när skottet sköts så ryckte hon till på ett sätt hon inte gjort innan och jag fick stötta henne lite innan hon tog spåret igen. Sista biten gick hon sedan fint och blev jätteglad när hon hittade klöven.

Tror hon blev lite störd och skärrad av allt som hände i spåret idag och därmed reagerade lite på skottet. I torsdags var vi på Kallebäck och då sköts det både hos polisen och på plan utan någon stötte reaktion på Smilla. Hon fick i alla fall sitt anda 1:a pris så nu har vi bara ett kvar. Vet att det är svårt att få till spårprov nu i jakttider, så vi har nog haft lite tur, men jag ska göra ett försök att boka in ett till spår i december.

 
Duktiga Smilla, såå trött efter en lång dag med både lydnasträning och ett tufft viltspår
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar