lördag 14 juni 2014

Viltspår

Det har faktiskt blivit en del hundträning den här veckan. Vi har kört några korta lydnadspass i trädgården och i torsdags var vi på öppen träning hos Line. Smilla fick mest miljöträna och jag tycker det går framåt. Lite linförighet, läggande under gång och några apporteringar blev det. Dessutom fick hon mingla runt på agilitybanan, vilken hon inte tycker om efter fallet från A-hindret. En del tveksamheter var det men även det tycker jag går framåt. När hon sedan fick sällskap av jämngamla Paddy så glömde hon allt. Vi släppte dem lösa en stund så de fick leka bland hindren och förhoppningsvis gav det en bra känsla.

Med Ester körde jag mestadels agility men även lite lydnad. Hon hade ganska bra tempo men det är lite slarv här och där. Tränar mest bara för skoj skull så det spelar inte så jättestor roll men det är väldigt roligt så någon mer kurs hade varit kul att gå med henne.

Idag har vi varit ute och testat på viltspår. För Ester är det ingen nyhet men första gången för Smilla. Eftersom Smilla spårat en del personspår innan och apporterar fågel så var min tanke att hon inte skulle reagera så mycket på blodet och klöven som låg i spåret. Där hade jag rätt, hon nosade och undersökte lite till en början men sedan gick hon lugnt och noggrant i spårärnan. Ibland stannade hon och nosade lite extra och jag lät henne ta den tiden hon ville. Snyggt och fint gick hon spåret och klöven var inte heller några konstigheter. Nosade lite på den och efter att jag "retat" henne lite så tog hon den och bar den stolt till bilen. 

Ska köra några spår med henne de närmaste veckorna och sedan kanske det är dags att göra ett anlagsprov. Tror inte det ska vara några konstigheter för henne egentligen.

 Spårar så fint och koncentrerat

 Lite konstigt med en rådjursklöv i spårslutet

 Apportör som man är så vill man ju ändå bära hem bytet själv :)

 Vad Ester sedan gjorde i sitt spår får förbli en gåta. Jag som alltid talar om hur spårsäker och duktig hon är, blev lite förvånad när hon var ute och snurrade helt fel flera gånger. Slutade faktiskt med att jag tog av henne selen och gick tillbaka till bilen. Jag visste var klöven låg och eftersom hon var så fel ute valde jag helt enkelt att bryta. Även solen har sina fläckar och det är bara att göra ett nytt försök om några dagar när vi ska ut igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar