måndag 9 juni 2014

Intensiv helg

Vi har haft en intensiv helg med både roliga händelser och mindre roliga händelser.

I fredags åkte jag och barnen ner till mamma och pappa i Stråvalla. Vilmer skulle stanna kvar och bo över tills söndags fm eftersom Claes skulle jobba och jag skulle på utställning. Vilmer var lite krasslig i magen men ingen fara ansåg jag...men så fel jag hade. Han fick riktiga magknip och var uppe flera gånger på natten för att byta blöja. Känns inte så kul att detta skulle hända när han för en gångs skull bor borta.

Jag, Stella, Smilla och Ester åkte i alla fall till Hofsnäs på utställning på lördag morgon. Vi hade en jättetrevlig dag med bra väder, trevligt folk och välordnad utställning. Smilla ställdes i juniorklassen och trots Carros lite nervösa blickar när vi kom så skötte hon sig fint i ringen. Som vanligt var hon till sig i trasorna när vi kom men jag vet att hon lugnar ner sig ganska snart. Ester fick också ett spel när hon träffade sin uppfödare Kari och trots att de inte setts på ett tag så var det inga tveksamheter på vem det var.

Smilla ställdes tillsammans med 3 andra tikar och även om hon bara placerades sig 4 av 4 så var vi nöjda. Bra kritik och framför allt så skötte hon sig bra. Mer träning kan behövas men det var absolut ingen katastrof. Väldigt bra träning för vårt lilla vilddjur som faktiskt bara varit på en utställning tidigare.



Vilmers mage krånglade hela dagen så vi beslutade att åka ner och hämta honom. Det var nog bra det för på kvällen fick han ont igen och bajsade blod. Vi blev lite oroliga med lugnades av sjukvårdsupplysningen och fick lite tips vad vi skulle tänka på och vad vi skulle vara uppmärksamma på.

Natten till söndagen var lugn och alla fick sova. Jag och Smilla åkte på apporteringsträning och Vilmer fick dricka majsvälling, äta risgröt med blåbärsmos och framför allt dricka en massa vatten. Smilla var kanonduktig på kursen och apporterade nötskrika både med och utan strumpa. Raka fina skick och direkt tillbaka till mig för avlämning.

Sista övningen fick bli dagens utmaning och det var att vi lade ut en kaja. En betydligt större fågel och med en viss tveksamhet så tog hon den till slut och avlämnade till mig. Jag blev överlycklig och valde att sluta dagens träning där. Känns toppen med apporteringen just nu och eftersom vi kör ett sommaruppehåll med kursen så ska vi träna själva ett tag framöver.

Det blir fortsatt träning med fågel och med dummie, både att skicka och mycket närarbete. Dessutom ska vi i vattnet och komma igång och simma. Hon har varit väldigt nära att simma själv så det är nog bara för mig att ta på baddräkten och ge mig ut själv. Tänkte även dra igång lite smått med viltspår och det känns som perfekta aktiviteter att utföra under sommarkvällarna när barnen har somnat.

Vilmers mage lugnade ner sig under gårdagen men han har idag klagat på lite knip. Hoppas i alla fall att det har vänt så han kan äta tårta imorgon, då fyller nämligen vår "lille" kille 3 år :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar