fredag 2 oktober 2015

Pinnstig och rejäl löprunda

Min tanke igår var att spårträna med hundarna men jag insåg att det skulle bli knappt om tid. Jag valde istället att packa väskan med diverse spårpinnar, både vanliga och natur, och gick ut en sväng i skogen. På lämpligt plats slog vi oss ner och jag gick ett par pinnstigar till hundarna.

Det innebär att jag går en bit, ca 25-50 meter, och lägger ett antal spårpinnar på stigen. Därefter promenerar jag samma sträcka med hunden i koppel och utan kommando så vill jag att hon ska plocka upp pinnarna spontant. Det är en ganska rolig och väldigt bra övning som främjar värdet av pinnarna i spåret och att markera/apportera dessa är det bästa som kan ske. Fick tipset att köra detta ofta när jag gick spårkurs för några veckor sedan men det har liksom inte blivit av förrän nu.

Ester som är säker på pinnarna i spåret tycker detta är en konstig övning så för henne ger det nog inte så mycket men för Smilla är detta en toppenövning. Vi gick några vändor fram och tillbaka innan vi packade ihop våra saker och fortsatte vår promenad i skogen.

För min del är det väldigt bra med den typ av träning som vi kan göra i skogen under promenaden. Oftast tycker hundarna också att det är kul men några övningar och en belöning för bra arbete kan ju vara att de får springa fritt och leva rövare igen efter att de fått jobba en stund.


Idag hade jag planerat in en löptur i skogen med hundarna. Ca 5 km hade jag tänkt mig men som vanligt sprang jag lite fel (sker alltid på samma ställe i skogen, trodde jag kunde dem sitgarna nu) så det blev hela 7,5 km. Smilla som sprang på som en tok i början tappade lite på slutet. Det märks att hon är lite löptrött men det var ju aldrig så att hon sprang bakom eller så. Hon tog bara lite färre lovar i skogen än hon brukar ;)

Ester var som vanligt lite seg i början men så snart vi kom från motionsslingan och in på stigarna blev det en himla fart på henne. Är imponerad över henne då jag vet att hon inte tycker löpträningen är så kul. Hon hänger på bra ändå och ibland ruschar hon i kapp och drar förbi oss andra i 120 km/h :)

Efter avspolning, torkning och pinnplockning för bäge hundarna sjönk de ner i sina korgar och sov gott när jag lämnade dem för att åka till jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar