tisdag 27 oktober 2015

Delsjön

Idag valde jag att använda min lediga förmiddag till att ta en rejäl promenad med hundarna. För att variera sig lite så åkte jag till Delsjön för att promenera där. Förr, när jag bodde i stan, var jag och promenerade i Delsjön och Skatås minst en gång i veckan men nu var det flera år sedan jag var där med hundarna sist. Smilla har aldrig varit med där förrutom när vi sprang Hundlöpet.

Tänkte att det skulle vara trevligt och att det skulle bli bra miljöträning med många människor, hundmöten och annat som vi inte träffar på dagligen. Så blev det också och när det gäller vad som skulle bli jobbigast för Smilla så misstog jag mig helt. Jag trodde det skulle vara hundmötena men dem gick bra, värre var det att promenera bredvid så mycket vatten. Stora delar av promenaden går ju längs strandkanten och trots en kylig oktobermorgon så vill Smilla inget hellre än att hoppa i.

På slutet av rundan släppte jag faktiskt lös henne och utan betänkligheter sprang ut i vattnet, slängde sig ut och simmade en stor lov i viken. Sedan kom hon upp, skakade av sig och var så nöjd. Lite knäppis är hon men den bästa knäppisen man kan tänka sig :)

Ester tog det lite mer lugnt och brydde sig varken om männikorna och hundarna vi mötte eller vattnet. Dock blev hon lite låg då det sköts en hel del. I början på promenaden sköts det med väldigt ekande skott, lät inte alls som de kom från polisen eller skytteklubben som båda ligger i närheten. De skotten gillande hon inte alls men de tystnade efter en stund och då släppte hon det. På tillbaka vägen så sköts det igen och denna gången var det troligtvis polisen. De skotten brydde hon sig inte alls om. Samma typ av skott som vi brukar höra på klubben och visst är det konstigt att vissa skott är ok men inte andra?

En jätte härligt promenad blev det på nästan 2 timmar. Ny miljö, nya intryck och nästan 10 km gjorde att hundarna var väldigt trötta när det var dags för mig att åka till jobbet.

"Härligt" simtur en kylig oktobermorgon

1 kommentar:

  1. Åh så fantastiskt det låter! Här är det mörkt när man går till jobbet och mörkt när man kommer hem från jobb och hämtning på dagis. Blir en kvällsrunda vid 20 när barnen lagt sig. Skatås är underbart :-) Där skulle man haft en springerpromenad någon gång! Kram

    SvaraRadera