tisdag 4 mars 2014

Hundträning, åksjuka och vårväder

Helgens hundträningar är jag ganska nöjd med. På lördagen var båda hundarna med på inomhusträningen och Ester skötte sig riktigt bra. Några riktigt fina skick till rutan, bra apporteringar (både metall och hopp-apport) och ett hyfsat fritt följ. Dock har vi tagit ett steg bakåt när det gäller fjärren. Kanske att jag varit på henne när jag ökat avståndet och hon flyttat sig lite framåt och det gjort henne lite osäker på bytena. Det får bli att ta ett steg tillbaka igen eftersom hon kan göra det riktigt snyggt.

Smillas träning blev lite snurrig och det var nog jag som inte var på topp. Ester är ganska lätt att köra med ändå men med Smilla måste man ha tålamod och vara med hela tiden. En sak gjorde hon jätte bra i alla fall och det var en tävlingsmässig platsliggning på 3 min och ca 15 meters avstånd :)

Vi tränade på våra läxor med lite blandat resultat och sedan passade jag på att träna hoppet när det finns. Det var ett tag sedan och plötsligt hade hon glömt allt. Hon såg mest frågande ut och undrade varför jag hade ställt ett konstigt staket framför näsan på henne. Lite konstigt då jag trodde det satt hyfsat och att hon tycker det är kul. Fick över henne några gånger till slut i alla fall.

I söndags var det kursdags för mig och Smilla och jag tyckte det gick riktigt bra. Hon har tagit ett rejält steg fram när det gäller vissa saker men inte med andra. Det blir att träna vidare på snabba lägganden, följsamhet vid sidan, vändningar på stället och så påbörjade vi apporteringen. Till min glädje visade det sig att vi tränat "på rätt sätt" och börjat precis i den ändan som Line förespårkar, att plocka upp och lämna av. Nu ska hon försöka hålla lite längre innan avlämnandet och det har vi faktiskt också påbörjat så det känns bra.

Redan på söndag är nästa gång så det gäller att ligga i även denna veckan.

 Fick med mig några tabletter från Line att testa på Smilla. Eftersom det nog satt sig i huvudet på henne så kommer det nog behövas några gånger innan eventuellt resultat. Spännade att se om det hjälper.

I förmiddags var det verkligen vårväder och då passade vi på att ta en rejäl promenad i skogen. Härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar