torsdag 20 mars 2014

Kastrerad

Ja ha, då var Ester kastrerad och ingen återvändo finns. Den känslan hade jag faktiskt igår och fick lite ont i magen men jag är säker på att detta kommer bli bra. De negativa saker som kan uppstå efter en kastrering är i fösta hand sämre päls (inget Ester kommer lida utav, det blir bara mer jobb för mig), svårare att hålla vikten (kan bli tufft eftersom hon har det problemet lite innan men det ska vi lösa med bra foder och mycket motion) och risken för inkontinens. Det sistnämnda upptäcks oftast inte direkt och det finns bra och skonsam medicinering så förhoppningsvis blir det inget problem.

Operationen gick i alla fall bra och det var en trött och lite medtagen Ester som jag fick med mig hem. Hon pep och skakade lite men igår kväll slappnade hon av i soffan och sov gott på husses arm. Natten fick hon tillbringa i transportburen som jag ställt in i vårt sovrum. Jag ville ha lite koll på henne och sedan ville jag hålla isär hundarna. Smilla blev nämligen lite låg och konstig när Ester kom hem. Hon nosade på henne och hon tyckte nog att hon luktade väldigt konstigt. Sjukhus, operation och sår brukar ju inte Ester lukta.

Ester sov lugnt och fint i buren hela natten och det gnäll jag var rädd att höra blev det aldrig något med. Idag är hon en helt annan hund, men hon har såpass mycket vett i skallen att hon förstår att vila är det bästa man kan göra i denna situation. Smilla har vant sig och allt är lugnt och stillsamt här hemma.

Nu blir det några lugna veckor för Ester och så håller vi tummarna för att läkningen ska gå bra.


För att slippa den hemska plastkragen investerade vi i en kroppsstruma för att inte komma åt såret. Ester tycker den är toppen och hon är riktigt fin i sin nya dräkt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar