torsdag 13 mars 2014

Snurrig

Efter lydnadskursen i söndagens var det mycket som snurrade i mitt huvud. När man har stort kontrollbehov, vilket jag har, så stör det en när det inte går eller blir som man tänkt eller trott. Jag som ändå är inne på min fjärde hund borde veta att de är olika individer och fungerar på olika sätt.

På kursen var inte Smilla alls med mig och ingenting fungerade. Hennes motivation var låg och jag som sovit dåligt blev väldigt störd. Line gav mig tips på hur jag skulle kunna få upp hennes fokus och motivation men jag var nog lite skeptisk och negativ och tyckte ingenting fungerade. Världens sämsta hundförare som kanske borde packat ihop sina saker och åkt hem istället.

Line tyckte det var bra att jag ifrågasatte men att jag skulle ge det chans. Hennes uppfattning är att Smilla som har mycket motor har potential, men man måste hitta de rätta knapparna.

Nu har det gått några dagar och vi har kört några träningspass. Jag har kört på enligt Lines tips och det mesta har fungerat. Det som fungerat allra bäst är extern belöning. Hon blir supertaggad och plötsligt har flera saker fallit på plats.

Jag har testat extern belöning med Ester flera gånger men hon blir så fixerad av godisburken att hon helt stänger av hjärnan. Eftersom man faktiskt kan använda sig av det på tävling så är det kanon om det fungerar.

Idag har jag, barnen och hundarna åkt till Stråvalla för att hälsa på mamma och pappa över helgen. Lite träning ska vi nog hinna med och eftersom det inte är kurs förrän nästa söndag så har vi en hel vecka till på oss att träna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar