torsdag 16 januari 2014

Bakslag

I tisdags tog jag med mig några dummies på hundpromenaden med planen att träna lite apportering. Ester fick börja och det gick toppen. Hon har mycket bättre tempo in när hon apporterar dummies och andra "leksaker" än med apportbocken. Min förhoppning är att det ska smitta av sig och att tempot in blir bättre även på lydnadsträningen.

Sen var det Smillas tur och där hade vi värsta bakslaget. Hon stack iväg som ett skott men sedan brakade allt lös. Hon hoppade på dummiesen, kastade runt den, sprang iväg med den och ville absolut inte lämna av. När jag äntligen fick henne att komma till mig hade hon släppt den på halva vägen in. Jag backade och lade den bara någon meter ifrån mig men det blev samma sak igen. Testade med att ha koppel på, som jag gjorde från allra första början eftersom hon bara ville sticka med grejerna, men inte ens det fungerade. Dessutom fastnade det snö på dummiesarna och då lade hon sig och började gnaga loss det. Herregud vad trött jag blev på henne men hon är ju bara barnet så vi lade ner innan mitt tålamod helt tog slut och körde lite vanlig lydnad istället.

Idag gick vi på apporteringen igen och då här hemma i trädgården. Smilla var kanon, stack ut i full fart, tog dummien, kom in till mig (dock med lite slarvigt bärande) och lämnade av. Testade att lägga ut 2 st och göra 2 skick efter varandra och det gick också toppen. Vet inte varför det blev som det blev i tisdags men nu är matten glad igen :)

 Hänger på tork efter dagens träning

Igår var jag på styrelsemöte med Springer Väst och det var faktiskt mitt sista möte...i alla fall för den här gången. Jag avgår ur styrelsen på årsmötet den 23 februari och det är med lite blandade känslor. Det har varit väldigt roligt, trevligt och lärorikt de här 4 åren men jag känner att tiden inte riktigt finns just nu. Med 2 små barn och 2 hundar så är det bara så.

Stella fick följa med och hon skötte sig bra. Men man blir trött, så en en lur i sackosäcken satt fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar