onsdag 1 januari 2014

Året 2013

När jag skrev årssammanfattningen för 2012 så hoppades jag på ett bra och sjukdomsfritt 2013. Det blev ett väldigt bra 2013, faktiskt bättre än jag hade vågat hoppas på.

Bara några veckor in på det nya året upptäckte jag att jag var gravid igen och lyckan var total. Det följdes dock av några veckor med rejält illamående och trötthet. Ester fick i och med detta en lugn vinter och det var kanske bra nu när man vet vad som väntade senare under året.

I april påbörjade jag och Ester en agilitykurs på Lines Hundskola och det var riktigt roligt. Hon var pigg och glad hela tiden och på avslutningen gjorde hon en riktigt bra bana, nästan så jag ville starta henne. Men min mage hade växt ganska rejält redan då så agilityn var vi dessvärre tvungna att lägga på hyllan ett tag.

Önskan att skaffa en hund till hade funnits hos mig ända sedan den dag Simba fick somna in men tillfället har inte varit rätt. I slutet av april, när kennel Ljungstorps andra kull föddes och frågan om fodervärdsskap kom på tal igen så fick jag med mig Claes på tåget.

Det var 4 tikar i kullen, 3 brun-vita och 1 svart-vit, och vem det skulle bli visste vi inte då. Ganska snart utmärkte sig den lilla svart-vita, som var otroligt pigg och framåt. Eftersom det var just denna valp som blev vår Smilla så kan jag bara bekräfta att precis så är det fortfarande. En så pigg och livlig hund har jag inte haft innan och eftersom det faktiskt var det jag eftersökte så är jag väldigt nöjd.

Trots det har jag ibland undrat vad vi gett oss in på med tanke på att vi å barn också, men hon är en otrolig hund som jag tror kan gå långt med rätt träning. Hon har den energin som behövs och dessutom är hon lättlärd och "will to please". Det mesta hänger på mig och jag ska göra det jag kan för att hon ska bli en bra och trevlig hund som även kan komma ut på tävlingsbanorna så småningom.

Den 5 juli flyttade äntligen Smilla hem till oss, då 10 veckor gammal. Ester tyckte hon var lite jobbig till en början men det lade sig snart.

I augusti påbörjade jag och Smilla en valpkurs, även denna på Lines Hundskola. Vi var även med på flera av deras valpträffar som hölls varannan vecka under hösten.

Den 4 oktober, en vecka över tiden, föddes vår älskade dotter Stella. Smilla bodde då 10 dagar hos sin uppfödare så att vi kunde komma hem och landa med en ny bebis i familjen. Det var lite upp och ner här hemma de första veckorna med bebis, Vilmer och 2 hundar men eftersom Claes var pappaledig så gick det ändå bra.

Smilla gjorde utställningspremiär i början på november. Hon skötte sig fint och fick bra kritik. I den vevan var vi även på kullträff på kennel Ljungstorp och träffade Smillas alla syskon, deras ägare och även uppfödare och ägare av hennes föräldrar. Det var väldigt trevligt trots en kall och blåsigt novemberdag.

Under oktober-december har vi varannan vecka varit på Göteborgs Hundarena och tränat. Vi är ett gäng som hyr deras stora träningslokal för hundträning. Dessa träningstillfällen har varit fantastiska och båda hundarna har varit kanon på de träningarna.

Nu är Smilla 8 månader och börjar mogna så smått. Hon är fortfarande vild och galen ibland men hon börjar bli mer och mer lyhörd. Vi kommer köra på med lydnadsträning och spår under vinter och våren och sen får vi se om vi kan komma ut på tävlingsbanorna framåt sommaren.

Med Ester kör jag vidare med lydnaden och hoppas komma till start i lydnadsklass 3 under året som kommer. Dessutom har jag tänkt träna vidare med spår och agility. Kanske inte med målet att vi ska tävla utan bara för att både hon och jag tycker att det är så himla roligt.

Som jag skrev i början så har 2013 varit ett fantastiskt år. Förutom att vår dotter Stella föddes och Smilla flyttade hem till oss så är det med glädje jag konstaterar att Ester fått vara helt frisk under året som gått. Den jobbiga sjukdom hon drabbades av 2011 och 2012 har vi lämnat bakom oss och hoppas på fler sjukdomsfria år framöver både hos hundar, barn och oss vuxna.

God fortsättning önskar Smilla och Ester

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar