söndag 19 februari 2012

En hund mindre

Förmiddagens promenad skedde på Chalmers Golfklubb och då höll jag på att få med mig en hund mindre hem.

Vi promenerade på golfbanan och eftersom det är stora ytor och långt till vägar så fick även Simba springa lös. Hon är väldigt pigg just nu och tycker det är härligt att få vara lite fri och det kan man ju förstå. Ibland travar hon iväg åt fel håll men efter en stund brukar hon stanna upp och återgå till oss när hon märker att det inte var den vägen vi skulle gå.

Idag gjorde hon precis detta på golfbanan men trots att hon såg att vi skulle åt ett annat håll så fortsatte hon åt det hållet hon påbörjat. Hon närmade sig en grusväg och den är inte värst trafikerad men just då kom en bil som skulle passera precis samtidigt som Simba skulle komma fram till vägen.

Jag hann få lite panik när jag såg hur bilen och Simba närmade sig varandra och tänkte bara "nej, nej"Det var isgata ute och bilen skulle passera en kurva precis innan så frågan var om de skulle hinna se henne och framför allt hinna bromsa.

Simba hann upp på vägen några sekunder innan bilen och där travade hon iväg mot bilen. Gammal och erfaren som hon är så vet hon att man ska promenera på vänsterkanten och eftersom det var just det hon gjorde så kunde bilen passera utan att behöva riskera att köra på henne.

Det gick ju bra som tur var men jäkla hund alltså. Jag fick springa efter och ta tag i henne men hon fattade inte varför denna stora uppståndelse. Hon blev lite spak och gick klistrad på mig resten av promenaden.


Spring i benen på gammal och ung...innan incidenten med bilen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar