torsdag 18 augusti 2016

Veterinären

Det var länge sedan jag var hos veterinären med hundarna (förutom vid vaccination) och det är ju inget man saknar direkt. Idag var det dags för Ester och även om det inte är roligt så är det en skön känsla när hunden drar för att komma in, hälsar glatt på både sköterskor och veterinärer plus att alla hejar glatt och vet vem man är innan man ens hunnit anmäla sin ankomst. Så blir det när man gått på samma klinik i 20 år och jag tycker att Göteborgs Djurklinik vid Stigs Center är toppen :)

Anledningen till Esters besök idag är att hon kräkts några gånger under ca 10 dagar. Det är olikt henne som har lite av en plåtmage och endast kräkts ett par fåtalet gånger under hela sitt liv. Magen har verkat ok i övrigt så lite orolig över att de skulle vara någon bakomliggande orsak är man allt.

Besöket blev i alla fall som jag önskade. Veterinären föreslog blodprover för att se hur organ och infektionsbilden ser ut plus ett par röntgenbilder på mage och buk. Som vanlig bad jag att inte behöva medverka under blodprovstagningen och självklart var det inga problem. När sköteskan Sandra som jobbat där i alla år säger "ja det är nog säkrast, jag glömmer aldrig när du låg på golvet efter en operation och tittade på operationssåret för att inte svimma". Detta är 12 år sedan när min dåvarande hund Thelma opererades för juvertumörer och det är bara underbart att dem minns detta på kliniken.

Esters blodprov var i alla fall tipptopp och det var så skönt att höra. Dock kunde veterinären se något på röntgen av magen som skulle kunna vara någon form av föremål som hon stoppat i sig. Jag är inte ett dugg förvånad för den hunden äter allt möjligt. För att undersöka detta vidare fick hon nu kontrastvätska i magen och återbesök imorgon för ny röntgen.

Jag känner mig glad och lättad över att hon inte visar tecken på sjukdom men lite orolig för hur man ska få bort ett eventuellt föremål i magsäcken. Operation är ju inte det roligaste men vad gör man. Vidare till tarmarna vill man inte att det ska vandra, men vi tar en sak i taget. Först ska vi ta reda på vad hon kan ha sett på röntgen och sedan utgå därifrån. Ester är pigg och glad så jag oroar mig ändå inte så mycket för situationen. Som vanligt fick hon beröm för hur fin och välvårdad hon är och för sitt fantastiskt härliga humör och bemötande. Hon är en riktig klippa våran Ester :)


Fortsättning följer....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar