onsdag 31 december 2014

Sammanfattning för 2014

Ytterligare ett år har gått och det är dags för ännu en sammanfattning. Eftersom tiden är knapp när man har 2 små barn och 2 hundar som kräver sitt så blir årets krönika kortfattad.

2014 års höjdpunkter:
- Ester kastrerades 19:e mars. Själva operationen kanske inte är höjdpunkten i sig men resultatet är jag supernöjd med. Piggare och jämnare humör, inga depressioner under och efter löp och att bara ha en hund som löper är toppen. Att allt dessutom gick väldigt smärtfritt och Ester var på benen igen på ett par dagar var fantastiskt.
- Smilla ställdes ut 3 gånger under juni månad och fick alla gångerna fin kritik. På båda de två officiella utställningarna fick hon Excellent och dessutom CK (certifikat kvalitet) en utav gångerna.
- 1:e augusti gjorde Smilla sitt anlagsprov i viltspår med resultatet godkänd. Ett riktigt bra spår och det gjorde hennes matte väldigt glad.
- Smilla höftledsröntgades med resultatet A/A i oktober 
-Under oktober-december fick vi till slut gått 3 st viltspår öppenklass och med 1:a pris på samtliga. Detta resulterade att Smilla 2 dagar innan julafton blev Svensk Viltspårschampion och kan numera titulera sig med SEVCH Ljungstorps Build by Art.

Aktiviteter som vi pysslat med under året:
- Rasmontern på MyDog 2014
- Inomhusträning på Göteborgs Hundarena jan-mars
- Träningsträff med Ljungstorps B-kull i Åkulla Varberg den 10 dec
- Lydnadskurs med Smilla på Lines Hundskola under våren
- Öppen träning hos Lines hundskola under våren och då främst agilityträning med Ester
- Apporteringskurs med Smilla på Lines hundskola under sommaren
- Spårträning med Sandra och Meja under sommaren och hösten
- Öppen träning torsdagar på SBK Göteborgsavdelningen inkl skotträning med Smillaunder hösten
- Inomhusträning på Göteborgs Hundarena nov-dec

 Nu inser jag att vi hunnit med en hel del trots allt men ändå känns det som man skulle vilja hinna och orka träna lite mer. Planen för våren 2015 är i alla fall att försöka deltaga på så många inomhusträningar som möjligt, på torsdagarna åka till och vara med på Kallebäcks öppen träning och fortsätta spårträna med Sandra och hennes Meja. Även de har tagit viltspårschampionatet i höst så vi båda har tankar på att träna mer bruksspår fram över.

En sak som faktiskt är helt fantastisk är att vi i stort sett varit sjukdomsfria även 2014. Ester har haft lite öronproblem men inte mer än att vi behövt se om dem lite extra och Smilla har haft några bölder på hakan som iofs krävde antibiotika men någon stor grej var det inte.

Det som verkligen gjorde att mitt hjärta stannade av skräck det här året var när Smilla i våras ramlade ner från A-hindret och jag trodde till hundra procent att hon bröt benet. Hon stod där med benet i luften och skrev rakt ut. Hann bara tänka att den hunden och ett brutet ben aldrig kommer sluta bra men hon repade sig snabbt och på bara ett par dagar i vila så var hon haltfri.

Trots att jag ibland sliter mitt hår av frustration så älskar jag mina två härliga hundar väldigt mycket och livet hade inte varit lika roligt utan dem. Jag ser fram emot 2015 och jag har satt upp lite mål men som vanligt håller jag dem för mig själv :)

Gott nytt år 
önskar 
Ester och Smilla med familj

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar