onsdag 7 januari 2015

Årets första träning...

...blev en riktig toppendag. Lite kallt och blåsigt var det så vi blev rejält frusna efler 4 timmar ute men det var det värt. Det var igår som jag och Sandra träffades i Torslanda med hundarna för att träna tillsammans.

Vi började med att lägga personspår till hundarna med lite olika apporter. Jag blandade vanliga apportpinnar med en naturpinne och en leksak.

Undertiden spåren fick vila så vallade vi av en uppletanderuta och körde uppletande med alla 3 hundarna. Smilla och Meja är i stort sett nybörjare men alla fixade denna uppgift galant. Vi körde några omgångar var och både hundarna och vi tyckte det var riktigt roligt.

Efter lite fika var det dags för budföring och då blev det verkligen full fart. Ester som var först ut har ju gjort detta tidigare men det var länge sedan. Hon visste precis vad det var frågan om och oj vad hon sprang. Hon var en väldigt lycklig hund just då :-)

För Smilla var det första gången men efter några skick med lite hjälp så tror jag poletten trillade ner. Hon älskar att springa, älska människor och älskar godis så det kan inte bli annat än ett favoritmoment.

Slutligen gick vi våra spår. Båda hundarna gick bra men mest nöjd var jag ändå med Smilla. Oj vad hon spårade fokuserat med näsan i backen och hon markerade apportpinnarna fint så när jag kommenderade apport tog hon upp och lämnade av.

En riktig toppendag på alla sätt och vis och så skönt att ge hundarna en sådan heldag eftersom de fått stå undan en del de senaste veckorna.

I söndags var jag och hundarna på Mydog och stod i Springermontern. De skötte sig finfint, var glada och hälsade på alla som ville. Är så stolt över mina fina tjejer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar