måndag 10 september 2012

Vittringsapportering

Då jag känner att jag inte hinner med och kanske inte heller prioriterar så mycket hundträning just nu så passar det ju perfekt att träna in de moment eller delar av moment som går att göra hemma i köket.

Förutom växlingar i fjärren och possitionsträning så har vi börjat lite smått med vittringsapporteringen. Jag har tänkt mig att försöka lära in detta med post it-lappar och det är väldigt många steg innan man ens kan börja träna med pinnar. Jag tror att detta är ett måste då hon älskar pinnarna från spårer och jag vill ju inte att hon ska börja strula med dem där.

Vi har inte kommit så långt ännu men att dutta på en post it-lapp lärde hon sig på 2 röda sekunder. Hon har dock ännu inte förstått att det är doften hon ska gå på så när vi har lagt till en lapp så blir hon lite konfunderad och framför allt väldigt frustrerad. Jag skrattade gott åt henne när hon inte fick det beröm hon förvändade sig när hon duttar på "fel" lapp.

Innan vi börjar med pinnarna är tanken att hon ska vara lika duktig med lappana som denna hund är :) Vi har lite kvar att jobba på kan man lugnt säga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar