tisdag 22 september 2015

Spår i regn

Idag har jag och hundarna trotsat vädret och spårat i regn. Lade var sitt spår på dryga 400 m och försökte få till lite klurigheter så det inte skulle bli för enkelt och tråkigt. En utav de saker som jag fick som tips på förra veckans spårkurs var just att ha lite mer variation och gärna lite svårigheter i spåret vilket ofta motiverar och gör hunden mer noggrann.
 
Smillas spår lade jag i lite snårig terräng och hon fick hoppa över både vatten och omkullfallna träd. Fler saker som jag ska tänka på när det gäller framför allt Smillas spår är att jag inte ska hänga stora vimplar i spåret eftersom hon vädrar dem och lyfter näsan från backen, jag ska inte styra henne (varken medvetet eller omedvete) utan bara var så neutral som möjligt, jag ska stojja och leka med apportpinnarna så det blir värsta kalaset varje gång man stöter på en sådan, jag ska berömma och stötta henne när hon jobbar på bra och kan allt klämma i med ett "nej" och hon börjar pyssla med annat i spåret.
 
Det är mycket att tänka på men när jag följer allt detta så går spårningen riktigt riktigt bra. Dels så jobbar hon på själv på ett helt annat sätt nu och dels så har hon nog kommit på vad hennes uppgift i spåret är. Hon har nämligen börjat leta efter pinnarna i spåret och idag apporterade hon helt själv alla 5 apporterna. Vid ett tillfälle letade hon en lång stund efter apporten och det är ett väldigt stort framsteg.
 
Jag har i dagarna köpt appen Dog Tracks för att änvända vid spårträningen. Glömde dock att starta den när jag la Smillas spår men när jag la Esters spår så hade jag appen igång. Ester behöver också få lite mer klurigheter i sina spår så idag fick hon testa på "återgång med spetsvinkel" vilket vi körde en del på förra helgens kurs. Det är en övning där man med vilje ser till att hundan tappar spåret för att sedan få hunden att själv leta sig tillbaka och därmed hitta spetsvinkeln och förtsätta spåra.
 
Ester var som en dröm i spåret även idag och fixade denna svårighet gallant. Det är så man blir tårögd när man ser hur hon jobbar. Så snart spåret tog slut så kollade hon av höger,vänster och vände sedan direkt om gick tillbaka och hittade spetsvinkeln precis som man ska göra. Riktigt rolig och lyckad spårträning idag med bägge hundarna :)

Esters spår med vinklar och återgång. 4 av 4 apporter plockade hon, missade dock att lägga in det i appen ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar