tisdag 15 september 2015

Inte som jag hade tänkt mig

I helgen var det äntligen dags för den spårkurs som jag sett fram emot så mycket. Tredje gången gillt då två kurser jag och Smilla tidigare varit anmälda till har blivit inställda. Tyvärr så blev det inte riktigt som jag hade tänkt mig.

Vi la spåren åt varandra och sedan följde instruktören Stefan plus några till med ut i spåret. Smilla brukar ju inte direkt ha problem med folk men här blev det nog någon slags konflikt för hon blev väldigt osäker. Svansen ner och hon ville inte spåra mer än några meter innan hon vände om och såg allmänt olycklig ut.

På första spåret släppte det halvvägs och sedan drog hon iväg och spårade jätte fint. Dessvärre blev em-spåret likadant men där kom hon aldrig ur det. Mycket snurrade i min hjärna den kvällen men jag bestämde mig för att börja nästa dag med ett par korta motivationsspår som jag gick själv, utan att ha någon med mig i spåret.

Stefan var helt inne på min linjen och det kändes ju bra att vi tänkte samma där. Då gick hon bra mycket bättre och leken vid apportera lyfte henne. Söndagens sista spår blev något längre och då hade jag endast med mig spårläggaren. Det tyckte hon ändå var ok men hon kändes lite splittrad och konstig hela helgen. Väldigt olikt Smilla och det som jag tyckte var synd var att hon/vi inte fick möjlighet att träna på det som brukar vara våra problem.

Så blir det ibland när man tränar hund men jag fick ändå med mig mycket bra tips och verktyg för att jobba vidare med vår spårträning.

Motiverad blev jag också så redan idag gick Smilla ett spår igen. Det var bara några hundra meter långt och med 5 apporter. En sak som jag måste träna på är att inte styra och påverka min hund. Det gjorde jag inte idag utan bara väntade ut henne. Ska även bli bättre på att leka med apporterna i spåret och variera mig mer....och vad bra det gick då. Smilla var sitt vanliga jag med svansen upp och glad uppsyn. Att hon dessutom spårade fint och tog alla 5 apporterna gjorde mig väldigt glad.

Även Ester fick ett spår idag och hon var som vanligt säker, stabil och motiverad i spåret. Vilka fina hundar jag har ändå :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar