söndag 27 september 2015

Högerhandling mm

Igår kväll fick vi till ett litet träningspass igen. Hundarna var taggade till tusen efter en ganska lugn och tråkig dag hemma. Jag jobbade fram till kl 15 och är man ensam med barn och hundar så blir det hundarna som får stå tillbaka lite tills vi båda är hemma igen.

Smilla fick köra en del följsamhet och linförighet. Hon är så mycket mer fokuserad nu och kan hålla kontakten och fokus på mig längre och längre. Under denna typ av träning har jag i stort sett gått ifrån belöning med godis till att bara belöna med lek. Det ger så mycket bättre resultat då det skapar en helt annan förväntan hos henne, dessutom fortsätter vi med vårt samspel även i belöningen istället för att bara ge en godis.

En anldening till att jag inte haft leken som belöning så mycket tidigare är för att hon inte velat leka med mig. Hon har inte kunnat fokusera på lek och inte känt sig bekväm med det men det har vi verkligen tränat på. Har fått en del konstiga blickar när jag på Avenyn och Heden har kampat och hetsat min lilla söta spaniel med en kampleksak. Kan man inte få sin hund att leka med störning så känns det svårt att få den att koncentera sig och arbeta med störning :)

I övrigt körde vi lite rallymoment från nybörjarklass och fortsättningsklass. Tycker inte det är så mycket svårigheter i fortsättningsklassen egentligen. Största utmaningen för oss kommer vara att hon ska vara okopplad. För mig är det mentalt svårt då jag fortfarande inte riktigt förstår att jag faktiskt kan börja lita på min hund.

När det gäller Ester så har hon verkligen fått en nytändning sedan vi började med Rallylydnad. Hon tycker den träningen är toppen och jag kan ge den bekräftelsen hon behöver. Hon är verkligen på tårna och det är så roligt att träna med henne då. Så skönt att slippa alla hennes hormonsvängningar och depressioner också, hon är den hon är oavsett när på året det är.

Anser att Ester i stort sett är klar för start i fortsättningsklassen dock finns ju inga tävlingar förrän till våren som passar oss. Eftersom jag inte vill hålla på att harva med moment hon redan kan så testade vi på högerhandling för första gången igår. Körde några byten bakom (vilket vi gjort tidigare i agilityn) och det var hon hyfsat med på plus att följa mig på höger sida och det gick faktiskt bättre än förväntat. Det var nog mest jag som tyckte det kändes väldigt bakvänt att ha henne där. Vi gjorde inga övningar eller så utan bara lite fritt följ på höder sida och några byten fram och tillbaka.

Kanske att jag börjar i fel ända när det gäller högerhandling men med tanke på att det finns så många sätt för sidbyten så börjar jag lite smått att träna in dem. Ester får vara lite av en experimenthund och det är hon perfekt för eftersom hon är så himla följsam och lyhörd när hon är på rätt humör. Alla är vi barn i början heter det ju :)





Det finns lite att träna på om säger så ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar