måndag 29 juni 2015

Tankeställare

När jag är ute med mina hundar i skogen och de springer lösa har jag fram tills nu oftast haft halsbandet kvar på dem. I alla fall när vi går i vårt närmaste område eftersom det lite då och då dyker upp folk och det gör att det är lite enklare att hantera hundarna. Jag vet att det inte är att rekommendera med tanke på att de kan fastna men så har det i alla fall blivit.

Idag hände just detta och som tur var gick allting bra men jag fick mig en tankeställare.

Vi gick som vanligt på slingan. Jag hade Ester lös men Smilla fortfarande kopplad, brukar vänta med att släppa henne tills vi passerat ett hus som har hund innan jag släpper henne. Ester småtravade efter oss och plötsligt när jag vände mig om var hon borta. Det är inget ovanligt, hon stannar ofta och nosar medan vi fortsatter så jag stannade för att vänta in henne.

Men ingen Ester kom, jag ropade men ingenting hände. Förmodade att hon hittat något väldigt intressant så jag ropade igen och då hörde jag ett låg gnällig ledsamt skall. Lät inte alls som hon brukar göra och jag hann tänka: orm, annan hund eller att hon skadat sig på nåt.

Vände om och sprang tillbaka och då stod hon där i diket och hade fastnat med tassen i halsbandet. Försökte väl hoppa på 3 ben men kom ingenstans. Lilla stumpan såg så olycklig ut som bara Ester kan. Ingen fara skedd och allt gick bra men tänk om detta händer i skogen när man inte vet exakt var hunden är. Smilla som springer något kopiöst har jag inte hundra koll var hon är hela tiden och då kan det bli väldigt väldigt dumt.

Så från och med nu blir det alltid halsband av i skogen, oavsett vad.

Bästa Ester - Styrsö 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar