tisdag 22 april 2014

Misslyckad spårträning

Det var nog inte meningen att vi skulle spårträna igår. Kl 15 skulle vi möta upp Sandra och Meja och det hela började med att jag glömde nästan alla mina spårgrejer hemma. Jag hade glömt att jag plockat ut det ur bilen men valde ändå att köra med det det jag hade och det jag kunde låna.

Jag har under ett tag kört med godis i Smillas spår för att få ner näsan på henne och sänka tempot. Detta har fungerat kanon och jag har minskat ner en hel del på godiset men inte tagit bort det helt ännu. Den största missen idag var just att lägga korv i spåret då myrorna invaderat skogen. När det var dags för Smilla att gå så var varje liten korvbit överöst med pissmyror. Istället för att få belöningen i spåret så blev det en obehaglig upplevelse för stackars Smilla. Jag lät henne ändå gå spåret men hon valde att inte ta några korvbitar och det här med myrorna störde henne en del. Trots det gick hon ganska fint stundtals så tänk vad bra det hade gått om vi sluppit invasionen.

När det gäller Ester så hade jag bara 2 apporter att lägga i spåret så jag testade med 2 st naturpinnar men dem gick hon bara rakt över utan att ens reflektera att de luktade lite matte.

Jag är trots allt nöjd med hundarna och vi hade en trevlig stund i skogen. Sandra hade dessutom tagit med fika och det är ju aldrig fel. Det får bli ett nytt spår till Smilla i veckan och förhoppningsvis har inte myrincidenten avskräckt henne från att spåra igen.

Smilla som hade sprungit milen med husse på förmiddagen och varit en del på tomten under dagen var helt utslagen när vi kom hem. Vet inte om jag någonsin sett henne så trött som igår :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar