lördag 17 januari 2015

Veterinärbesök, träning mm

Den här veckan har varit ganska lugn här hemma och det beror främst på att Smilla har varit lite avslagen. Först trodde jag att det berodde på att hennes löp är på gång, och så kan det abslout vara men hon har också varit lite krasslig. I början på veckan började hon fnysa och nysa massor och hennes näsa rann. I torsdag tyckte jag hon verkade bättre men igår började hon dregla. Vet inte orsaken och jag tycker inte riktigt att hennes symptom påminner om varken kennelhosta eller noskvalster utan bara en ren förkylning men hur vanligt är det hos hundar egentligen? Ganska ovanligt tror jag.

Hon har varit pigg och glad ute men här hemma har hon varit väldigt lugn och vilat en hel del. Nu får hon helgen på sig så får vi se om hon piggar på sig innan vi tar beslut om veterinärbesök eller inte.

På tal om veterinärbesök så var jag på Göteborgs Djurklinik med Ester i tisdags för att kolla upp en knöl på svansen. Troligtvis en talgkörtel men för att vara säker och för att inte riskera att den växer så ska vi ta bort den. Valde att vänta till i början av februari eftersom vi ska på bröllop i Kalmar i slutet på månaden och hundarna ska bo hos Esters uppfödare på pensionat Pussentorpet. Eftersom det inte var något akut så vill jag inte riskera att såret inte är tillräckligt läkt när hon ska bo på "hotell".

Trots allt detta så har vi faktiskt kört något kortare träningspass varje dag denna veckan. Så här har vår träningsvecka sett ut:

Söndag: Inomhusträning på Göteborgs hundarena med Smilla. Fokus på budföring och apportering, körde kontakt, linförighet, snabba lägganden och platsliggning.
Måndag: Hemmaträning med bägge hundarna. Apportering med både metallapport, träapport och apportpinnar.
Tisdag: Hemmaträning med bägge hundarna. Apportering, fjärrdirigering och positionsträning.
Onsdag: Appellspår med Smilla. 2 apportpinnar och en leksak. Första gången hon självmant apporterade en pinne i spåret. Jippi!!
Torsdag: Hemmaträning med Smilla. Apportering och positionsträning
Fredag: Inomhusträning på Göteborgs hundarena med Ester.  Fritt följ, rutan, inkallning med ställande, hopp-apport och vittringsapportering.

Jag och Sandra hade bokat en timme på Åskvädersgatan till fredag kväll men eftersom Smilla inte är helt hundra och jag inte vill riskera att det är något som smittar så fick hon hålla sig hemma. Jag och Ester fick en mysig träning tillsammans men jag måste säga att hon är väldigt mer taggad när Smilla är med. Hon var lite loj men gjorde i stort vad hon skulle.

Smilla som var hemma med öviga familjen valde att ligga och trycka vid dörren hela kvällen. Hon som alltid brukar ligga i soffan med oss och gärna ligger i Vilmers säng under sagostunden innan det är dags att släcka. Resten av kvällen låg hon och på mig i soffan, tror faktiskt att det är lite nyttigt för den lilla damen att få vara den som får stå undan ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar