lördag 24 maj 2014

Värmebölja

Den här veckan har det varit riktigt varm så varken jag eller hundarna har orkat göra så mycket. Några kortare träningspass, 2 löppass och några längre promenader är allt vi fått till. Till och med vilda Smilla har varit utslagen i värmen.


I måndags när jag sprang hade jag med mig båda hundarna. Lite knöligt när en drar och vill framåt och en är seg och sackar efter. Ester blir dock mycket piggare när hon får springa lös så när jag släppt henne gick det mycket bättre.

När Claes och Smilla springer är hon nästan bara lös men nu sprang vi på slingan och då ville jag ha henne kopplad. Insåg då att hon bara vill galoppera eller gå/springa passgång. Det var jätte svårt att få henne att trava och har därför börjat försöka lära in kommandot "trava". Redan idag gick det mycket bättre och det är ju klart den bästa gångarten när man löptränar i koppel.

Imorgon är det dags för gång nummer 2 på apporteringskursen. Jag tycker ändå att vi gjort vår läxa och det innebär att Smilla lägger hakan i handen på mig (dock bara någon sekund), hon spontan-apporterar (något man kan träna mycket när man har en 8 månaders bebis som kastar ner sina grejer på golvet precis hela tiden) och hon har börjat förstå att hon ska ut, leta efter dummien och sedan in och avlämna till mig. Hoppas nu hon sköter sig imorgon och visar att hon faktiskt fixar dessa saker. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar