onsdag 28 maj 2014

Apportera fågel

Till Claes stora fasa så har vi efter söndagens apporteringskurs inte bara rådjursklövar och blod i frysen utan nu även ett par döda fåglar. Jag vet att det låter läskigt men de är väl inpackade och har fått en egen låda längst ner i frysen. Det är så det blir när man vill träna fågelapportering med sin hund.

På söndagens kurs fick Smilla som sagt testa att apportera fågel. För att det inte ska bli för intensivt och konstigt till en början så lägger man fågeln i en strumpa. Smilla var intresserad men lite tveksam till en början men till slut fick vi henne att apportera och då var problemet istället hur jag skulle få tillbaka fågeln.

Var jätte nöjd med Smilla efter kursen och förutom att hon till slut apporterade fågeln och dessutom hade ett bra grepp så var hon lugnare och mer fokuserad på mig än hon varit innan. Tycker mig se en liten tendens till att hon faktiskt börjar släppa omgivningen lite. Det går med myrsteg framåt men bara det går åt rätt håll så är jag nöjd.

Igår testade vi fågeln igen och hon skötte sig fint. Jag är ju helt nybörjare på detta men vad jag förstått så är greppet viktigt så hunden bär fågeln i hela munnen och inte bara bär runt i ett ben eller en vinge. Det är väl ännu en orsak till att man har strumpa runt. Jag skickade henne 2 gånger och sedan fick hon plocka upp och lämna av till mig. Vi det sistnämnda tog hon den med riktigt bra grepp. Nu ska vi byta till en tunnare nylonstrumpa och även testa med att peta ut lite fjädrar. Har även fått en fasanvinge som jag ska fästa på en dummie så vi har mycket att träna på till söndag då det är dags för kurs igen.

Detta är roligt tycker Smilla :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar