fredag 30 maj 2014

Fiskhund???

Fågelhund är ju välbekant men finns det någonting som heter "fiskhund" tro?

I onsdags eftermiddag åkte jag, barnen och hundarna ner till mamma och pappa i Stråvalla. På tordag fm gick vi allihop mer till sandbankarna och hade det skönt i solen en stund. Vilmer och mamma grävde i sanden och plaskade i vattnet, Stella sov middag i vagnen och vi andra promenerade fram och tillbaka längs strandkanten.

Smilla promenerade väl kanske inte direkt. Hon sprang hit och dit, fram och tillbaka, upp och ur vattnet och det fanns ingen hejd på henne. Att hon är galen i fåglar vet vi ju och att hon jagar dem nästan tills hon stupar är kanske normalt för en fågelhund men när hon stolt kommer galopperande med något stort i munnen på stranden och jag inser att det är en fisk så blir jag lite förvånad.

Hon hade hittat en stor (ca 2 dm lång), torkad plattfisk på stranden som hon tydligen tyckte om. Som vanligt uppmuntrar jag och belönar all apportering, även fiskar ;) Har dock aldrig hört talas om något som kallas "fiskhund".

Ester var det också bra fart på och hon fick några hattefnatt-ryck på stranden. Blev till och med med så varm att hon badade upp till magen. Tyvärr gillar hon att äta sand och jag hade nog inte full koll för på eftermiddagen kräktes hon ett par gånger. Har tidigare haft hundar som druckit saltvatten och ätit snäckskal på stranden men att äta sand känns lite konstigt.

Tyvärr hade jag inte telefonen med mig och kunde föreviga denna helt underbara utflykt. Det tog i alla fall på krafterna för det var länge sedan jag sett Smilla så trött som efter denna förmiddag.

Jag hade även tänkt passa på att apporteringsträna på ett närliggande fält men Smilla var så trött så vi sköt på det tills idag. Gjorde 2 skick med dummie och det gick sådär. Det första var inget vidare, det andra gick bättre men då var hon så varm och flåsig att tempot var lite sämre. När vi kom tillbaka till huset fäste jag min fasanvinge på en dummie. Efter att hon undersökt en stund så både tog hon den och höll den i munnen några sekunder. Duktig tjej!


Imorgon ska vi testa fågel igen och nu med nylonstrumpa runt. Det blir väldigt korta träningspass eftersom jag är nöjd så med en eller två av varje övning och då kan man faktiskt göra något litet varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar