torsdag 10 juli 2014

Simträning och viltspår

Med tanke på vädret och värmen vi har nu så har hundträningen lagts på kvällstid. Varmt har det varit ändå och vad passar inte bättre än simträning då. Smilla badar gärna men hon har hittills inte simmat och det har jag funderat på varför. I tisdags kväll åkte jag och hundarna ner till Landvettersjön för att undersöka detta  och det visade sig att hon inte kunde simma. Alla hundar kan simma sägs det och det stämmer säkert men hon hade inte tekniken vilket gjorde att det blev lite galet.

Testade att ta med Ester i som kan simma men helst inte vill. Fick dra ut henne men när hon väl var i simmade hon runt lite grann. Något bättre gick det för Smilla då men det kändes inte riktigt som hon kom på hur hon skulle göra.

Igår gjorde vi ett nytt försök och då tog jag bara med Smilla till sjön. Var rädd att hon inte skulle vilja gå i men det ville hon mer än gärna. Hade sele på idag och jag testade att bära ut henne en bit och låta henne simma in. Det gick något bättre men jag fick hjälpa henne lite genom att hålla upp rumpa. Efter en stund dök det upp några tjejer med en äldre schäfertik som var glad i att simma. De frågade mig om de fick släppa henne lös i vattnet och då var jag snabb och frågade om jag fick ha henne som draghjälp åt Smilla som gärna ville fram och hälsa.

Det var inga problem så det slutade med att schäfern simmade runt och Smilla simmade efter. Efter en stund glömde hon nog att tänka på vad hon gjorde för plötsligt simmade hon jättefint efter den andra hunden.

Direkt efter badet åkte vi till Härkeshult och gick ett viltspår som jag lagt 6 timmar tidigare. Hon gick fint hela vägen förutom på slutet då hon troligtvis fick vittring på starten och drog ditåt. Jag insåg att start och mål hade hamnat lite för nära varandra så jag tog tillbaka henne ca 25 meter och då tog hon slutet och klöven jättefint.

Härligt med ordentlig hundträning och idag är Smilla lugn och fin här hemma. Ester fick en vilodag så jag ska hitta på något kul med henne sedan, kanske lite agility i trädgården eller uppletande av föremål som hon tycker är kul. I övrigt ska jag fixa lite inför helgen då det är utställningsdags igen.

Sura hundar som väljer att ligga i trappan istället för att vara på tomten eller vila i soffan när de är utestängda från köket. Det är för deras egen skull då det är förenat med livsfara för alla här hemma när Stella är ute och kör gåstol ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar