söndag 10 juli 2011

En helg i Frillesås

I fredags eftermiddag åkte vi ner till Frillesås med regnet ösande ner. Det blev inte några utomhusaktiviteter alls men som tur var hade vi hunnit med en längre promenad i skogen på förmiddagen. Vi fick istället underhålla oss med TV, god mat och ett parti Canasta vilket inte är helt fel det heller.

Lördagen bjöd på bra mycket finare väder och då fick det bli en långpromenad till havet. Hundarna var inte långsamma att hoppa i och Ester fick pinnar utkastade som hon gärna stack ut och hämtade.

Som vanligt när vi är i Frillesås så har hundarna mycket att tänka på. De hänger gärna i köket, är med ute på tomten och vill i allmänhet ha koll på alla som befinner sig där. Framåt kvällen var de så trötta så Simba fick ner i källaren och lade sig i förtid och Ester vill inte följa med ut på kvällspromenaden.

Dagen började därför i väldigt lugnt tempo för hundarna som tog sig en rejäl sovmorgon. Innan det var dags att dra sig hemmåt igen var jag iväg och lade ett spår till Ester. Det blev ett lite klurigt spår som började på en åker, gick över en motionsslinga, in i skogen, över en bergsknalle och avslutades i snårig barrskog.

Mitt i spåret sprang jag på ett gäng kantareller och det fick bli en kort paus för att plocka dessa. De kommer bli perfekta i dagens pastarätt som vi ska äta till middag.


En timme senare var jag och Ester tillbaka och gick spåret. Som jag sagt tidigare så tror jag denna lilla hund är bra på att vila sig i form. Även idag gick hon jättebra i spåret och hade ett fint drag i linan på väg ut.


När hon kommer till en apportpinne så tar hon den och vänder tillbaka i galopp till mig för att avlämna. Då blir det massa godis och bus. Trots att hon är spårvillig så går hon lugnt och fint i spåret och har inga problem med att vänta på kommando innan hon får gå på spåret igen.



Långpromenad hoppar vi över idag, det får bli en vilodag från det. Imorgon kommer kompisarna Ebba och Stina hit och på tisdag blir det promenad med Kjerstin och Elli. Det gäller att ha lite krafter kvar så man orkar leka och busa lite då med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar