torsdag 26 november 2015

Inte mycket träning

Det blir inte mycket träning för oss just nu och det är med lite blandade känslor. Skönt att inte kännas sig stressad över det men samtidigt får jag lite dåligt samvete då hundarna inte får mycket mental aktivering. Försöker hitta på lite andra småövningar för dem men ofta är varken orken eller vädret med en.

Blev väldigt motiverad efter helgens spårträning och det märktes på hundarna att de hade fått jobba. De var lugna och harmoniska resten av den dagen och även dagen efter hade jag en nöjdare och mer stillsam Smilla än vanligt :)

Enkla övningar som vi försöker få till lite då och då är pinnstigar, apportering av dummie, några rallymoment mitt under promenaden och förstås godisletande. Det sistnämda är faktiskt en underskattad övning, toppengrej att köra mitt i promenaden. De är så mycket nöjdare och tröttare efter en promenad men någon extra aktivitet än efter de promenader utan.

2 vovvar som jobbar i en avvallad godisruta.

Mitt i denna "träningsvila" har vi dock anmält oss till en rallytävling som plötsligt dök upp. Så om ett par veckor är det dags att ge sig ut på tävlingsbanan, nybörjarklass för Smilla och fortsättning för Ester (under förutsättning att vi kommer med). Lite träning måste vi få till innan dess men det där med att vila sig iform är något jag förespråkar så kanske att det blir den uppladdningen även denna gång ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar