fredag 14 augusti 2015

Variation i vardagen

För några dagar sedan läste jag en bra artikel om hundar och dess aktivering/träning. En ganska trevlig artikel som dels handlade om träning och att det i dagsläget händer att vi tränar sönder våra hundar. Det leder ibland till att de till och med "går in i väggen". Det svenska ordet "lagom" talas det om och att man självklart får se till vilken individ och ras man har, men ändå ska försöka att träna lagom med sin hund. Det kanske inte är så vanligt, vad vet jag, men att detta kan ge stress och därmed nedstämdhet och depression hos hunden låter ju inte så kul.

Dessutom vände sig artikeln till "vanliga" hundägare och man talade om hur viktitgt det är att aktivera och framför allt variera vardagen för sin hund. Det behöver inte alls vara träning på tävlingsnivå men det är många hundar idag som har väldigt enformiga liv. Även om de är rastas och slipper vara ensamma så ser alla dagar likadana ut. De går samma runda varje dag, med samma dofter och samma möten. Det händer liksom ingenting och även det kan ge depression och stress enligt artikeln.

Själv känner jag väl att risken för överträning av mina hundar är väldigt minimal då min tid är klart begränsad. Enformighet och inaktivitet känns också långt bort men nu när vardagen blir annorlunda och man ska hinna med både jobb, dagis, barn och hundar så skulle det lätt kunna bli lite enformiga dagar/veckor ibland.

Den här veckan har varit totalt träningsfri för vår del, mestadels för att tiden varit knapp och jag har prioriterat längre och fler promenader istället. Jag har dock tänkt lite extra på det där med variation så vi har promenerat på olika ställen i stort sett varje dag, joggat en dag tillsammans, passat på att simma i en sjö och kört lite godislet mitt under turen. Det är väldigt mycket roligare att rasta hundarna med variation och dessutom känns de mer nöjda och glada efteråt :)


Ester på språng i trollskogen vid Härkeshult

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar