söndag 9 augusti 2015

Tävlingsdebut

Vilken bra träningsvecka vi har haft och den avslutades idag men tävlingsdebut i rallylydnad. För Smilla var det debut när det gäller tävling över huvud taget, förutom de viltspårsprov hon gått.

Hon var helt tokig när vi kom fram till tävlingsplatsen men som vanligt lugnade hon sig ganska snart. Försökte ha henne ute så mycket som möjligt eftersom det inte var så många startnummer mellan henne och Ester som var först ut.

Ester fick jag med mig bra och hon höll fokus och engagemanget uppe hela banan igenom, Vi fick 3 förarfel á 3 poäng plus 3 poängavdrag i ett moment för bristande samarbete. Helt ärligt missade jag helt detta så jag vet inte exakt vad de syftade på med detta poängavdrag men det var väl säkert nåt.

88 poäng och ett godkänt resultat blev det i alla fall för Ester och jag hade en väldigt bra känsla hela vägen.

När det gäller Smilla så hade jag faktiskt en ganska bra känsla när vi gick in men tappade henne ganska snart inne på banan. Vi fick lite småmissar i början på banan men i slutet tappade hon helt och var väldigt intresserad av mästarbanan som låg strax bredvid.

Förutom småmissarna så fick vi 3 st "fel utfört moment" á 10 poäng och dörmed var det kört. Blygsamma 51 p skrapade vi ihop så det är väl inget att skryta om.

Nu är debuten i alla fall gjord och nu ska vi träna vidare med mycket störning plus leta efter nya tävlingar. Tyvärr har vi väldigt mycket annat inbokat de närmsta månaderna så vi får väl se när det kan bli av.

I övrigt har vi kört 2 bra rallypass på Torslanda respektive Partille Brukshundklubb och dessutom en spårträning med Sandra och hennes hundar. Det är så skönt när man har tid för bra hundträning och det dåliga samvetet inte behöver göra sig påmint.

Jag och mina hundar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar