torsdag 27 augusti 2015

Sjukstuga

Här hemma har det plötsligt blivit en sjukstuga när det gäller hundarna. Bägge är lite krassliga på olika sätt men förhoppningsvis är det inte så allvarligt.

Den senaste tiden har Esters ögon varit lite mer rinniga och kladdiga än vanligt. Igår hade vi tid hos veterinären och hon såg ingenting konstigt mer än att hon var lite röd och svullen. Hon ska nu gå på kortisonsalva i 10 dagar och förhoppningsvis bli bättre. Troligtvis inte så allvarligt åkomma men när man ser Ester på kan man tro att det inte är långt kvar på jordelivet för hennes del. Hon blir så ynklig så fort man behandlar henne med något oavsett om hon känner av problemen eller inte.

Sen har vi Smilla vars mage krånglat lite det senaste. I våras bytte jag till färskfoder och så länge hon åt både färskfoder och torrfoder blandat så var allt toppen. Men när det var dags att bara äta färskfoder så sa magen ifrån. Antingen var hon lös i magen eller jätte hård. Eftersom det är lite bökigare med färskfoder bestämde jag mig att lämna det (trots att jag gillar det tänket, det känns mer naturligt än torrfoder tycker jag). Hunden ska ju fungera på det annars är det ju liksom ingen idé.

Efter lite research så bestämde jag mig för att testa det spannmålsfria fodret Acana. Så fort jag blandade i detta i Smillas utfodring blev magen bättre så det kändes bra. Sedan några dagar äter hon bara Acana och det har gått bra fram till nu.

I går kväll blev hon dålig i magen igen. Det kom ganska plötsligt på så jag hoppas och tror att det är något hon stoppat i sig och att det inte har med fodret att göra. Det blev så illa att hon bajsade inne en gång inatt. Hon brukar vara orolig, trippa runt och ibland dra i grinden till trappan med tassen när hon vill ner och behöver gå ut men jag missade detta inatt.

Nu blir det svällt i dag och förutom lite lite ris i små portioner tills vi ser att magen verkar ok. Jag hoppas verkligen att hon funkar på detta foder så jag slipper byta ännu en gång.

Ester vars mage verkar vara av plåt tar alla foderbyten utan någon som helst reaktion. Så har hennes mage alltid varit och det är väldigt väldigt skönt.

Med två trötta och lite låga hundar blir det bara en kortare koppel promenad innan jobbet idag.

Det tar på krafterna att ha problem med magen...

...och det är väldigt synd om en som måste få ögonsalva 3 gånger om dagen ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar