torsdag 20 augusti 2015

Norra Långvattnet

Sommaren har verkligen kommit och vi njuter för fulla muggar trots att semestern är slut. Det är lite för varmt på dagtid för mer avancerade aktiviteter men vad gör det. Kvällarna och mornarna är underbara så man får utnyttja dem.

Igår till exempel satte jag klockan på 5.25 trots att jag var ledig. Detta bara för att hinna med en sväng i skogen innan Claes åkte till jobbet. Det var lite trögt precis när jag skulle gå upp men det var ändå värt det. Det blev en väldigt härlig morgonpromenad i den tysta svala skogen.

På kvällen stack jag och Smilla ut på en löptur. Vi sprang en sväng i Landvetter och tog vägen förbi Landvettersjön. Smilla fick bada och dricka en snabbis innan vi fortsatte hemåt. Närmare 7 km sprang vi och hon var så himla duktig. Hon gick inte in i passgång en enda gång utan travade fint vid min sida hela tiden. Vi passerade ett antal hundar och enda gången hon skällde och betedde sig lite var när vi passerade en hund som själv skällde och slängde sig fram i kopplet.

Idag hade jag tänkt köra lite lydnad men efter en morgon "from hell" med barnen så var jag helt slut och bestämde mig istället att åka och bada med hundarna innan jobbet. Vi tog bilen till Norra Långvattnet som ligger i närheten av Delsjömotet. En jättefin liten sjö där det oftast är väldigt lugnt och tomt på folk.

Vi promenerade runt sjön vilket tar ca 40 minuter och därefter blev det bad för hundarna. Jag hade tagit med mig en liten "fickdummie"  för att för första gången testa att skicka Smilla att apportera dummie i vatten.

Det var inga som helst problem. Hon satt kvar, stack iväg på kommande, simmade ut, apporterade, simmade in och lämnade av dummien. Någon gång tappade hon den på vägen in och plockade upp igen och någon gång släppte hon för att skaka sig men när jag ställde mig närmare vattenbrynet så fungerade det. Inga som helst krav utan bara på ett glatt och lekfullt sätt...och hon tyckte det var väldigt roligt :)

Ester badade inte mer än att vada runt till knäna i vattenbrynet men är hon nöjd med det så är det ok för mig. En riktigt härlig förmiddag fick vi i alla fall och det behövde jag för att återfå lite ny energi :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar