söndag 8 december 2013

Inomhusträning och snöstorm

Igår var Claes äntligen ledig en dag när jag hade inomhusträning. Stella fick åka med ändå men jag slapp skaffa barnvakt åt Vilmer. Hade en tanke att bara ta med Smilla på träningen eftersom Ester löper men hon ville så gärna följa med och då fick hon det förstås.

Jag är glad att jag tog med Ester ändå för även om hon är lite sur just nu och dessutom fick träna med tikskyddet på så var hon väldigt duktig. Vi började med lydnad och avslutade men en enkel agilitybana som bestod av hopphinder, tunnel, säck och slalom. Hon var inte riktigt med på första rundan men på andra varvet då blev det fart på henne. Tror hon tyckte det var riktigt kul att köra lite agility igen.

Smilla var också kanonduktig och det är så roligt med inomhusträningarna. Båda hundarna har varit toppen alla de gånger vi har varit med och förhoppningsvis fortsätter vi efter nyår med varannan lördag.

Det jag var allra mest nöjd med var nog ändå vår gemensamma platsliggning. Smilla låg i hela 3 minuter på ca 5 meters avstånd och med en hund på vardera sida. Jag var i och för sig framme hos henne och belönade 2 gånger men väldigt bra ändå tycker jag. Trots att det är lite "hej och hopp" med henne så har vi fått till en bra grund i platsliggningen. Hon känns rätt säker och ser avslappnad ut där hon ligger.

Egen platsliggning med störning bakom

Det tog på krafterna att vara iväg och träna och på kvällen hände något som vi inte varit med om tidigare. Hundarna var ensamma ca 3 tim då vi var på glöggkväll hos grannarna och när vi kom hem så hälsade Smilla glatt men gick sedan och lade sig i korgen  igen och somnade direkt. Det brukar vara full fart på henne när hon varit ensam hemma. Även idag har hon varit lugnare än vanligt :)

Claes har jobbat idag och med tanke på den snöstorm som drog över i förmiddags så kom vi inte ut på promenad förrän vid 14-tiden då Claes kommit hem. Det hade hunnit bli tösnö men hundarna tyckte det var väldigt skönt att sträcka på benen i skogen ändå.

Nu är snart veckan slut och även nästa vecka har vi en del på agendan. Det blir fokus på julklappar eftersom det hade varit så skönt att bli helt klar med dem under veckan som kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar