tisdag 28 september 2010

Det börjar dra ihop sig

Det känns att det börjar dra ihop sig nu när pm:en för appell-klassen börjar trilla in i mailboxen. Det ska bli jättespännande att tävla bruks igen men samtidigt väldigt nervöst. Det var ju inte igår direkt och dessutom har jag bara startat 2 gånger,så någon erfaren spår-tävlare är jag inte.

Träningspasset med Eva har blivit framskjutet till torsdag så jag passade på att köra ett ordentligt pass själv med både lydnad och spår. Vi åkte ut till GMBK i Sisjön där jag la ett appellspår och tränade lydnad på deras planer.

Lydnaden gick faktiskt jättebra och våra "problem-moment" apportering och framförgåendet kändes riktigt bra. Övriga moment satt också bra tycker jag. En sak som kom som en liten överraskning härmodagen är att min lilla tjej ska hoppa 65 cm i appell-klass, samma höjd som de stora vovvarna. Hon tycker det är lite högt och skjuter ifrån med bakbenen ibland. Måste säga att det är lite orättvist, hon är ju inte mer än 48-49 cm i mankhöjd.

Spåret gick också bra trots att det var ett blåsigt sådant. Hon var lite ojämt på sista streckan och det berodde nog på att hon hade vinden rakt emot sig. Hon tog vinklarna bra och apporterade alla 3 pinnarna.

Efter träningspassen tog vi en halv timmes promenad i skogen. Tyckte det räckte idag eftersom vi körde ganska länge och vi varit ute så mycket i skogen de senaste dagarna.

Imorgon är det onsdag och det innebär vilodag från träning för hundarna. Eventuellt kör vi lite framförgående på morgonrundan men det är i så fall allt. Vi siktar in oss på torsdagens Eva-träning då det är dags för appell-lydnaden igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar