fredag 17 april 2015

Allergisk reaktion

Den här veckan blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Måndagen och tisdagen blev väldigt lugna, Smilla var trött efter helgen och det var faktiskt vi andra också.

På tisdag em satte jag på hundarna 2 gamla fästinghalsband jag hade liggande hemma. Hade tänkt fixa något nytt fästingmedel men efter att ha hittat 5 fästingar i ett svep på Ester så satte jag på dem i brist på annat.

Bara efter ett par timmar började Ester må dåligt. Hon började dregla, blinka och klia sig i ögonen. Halsbandet åkte av och efter att ha sköljt ut ögonen så blev dem lite bättre. Senare på kvällen började hon klia sig på öronen och på natten blommade det upp och hon hann klia sönder sig.

På onsdagen kliade hon sig och skakade huvudet hela tiden, helt hysteriskt. Jag badade henne och sprayade på kortisonspray. Hon var väldigt påverkad och stressad så det var nog väldigt obehagligt.

På torsdagsmorgon var vi hos veterinären och de hade samma tanke som jag, att det var en allergisk reaktion. Hon fick en kortisonspruta och kortisontabletter att äta i 5 dagar. Efter sprutan vände det och idag är det mycket mycket bättre. Det var så synd om henne och lite jobbigt med tanke på att vi åker om drygt en vecka.

Veterinären skrev även ut Bravecto som är ett relativt nytt fästingmedel i tablettform. En tablett var 12:e vecka och det ska hålla fästingar och annan ohyra borta. Sätter sig en fästing trots allt dör den och ramlar av. Helst ser jag ju att de aldrig sätter sig men det viktigaste är att hundarna håller sig friska.

Jag fick känslan av att Smilla också kliade sig lite men det tycker jag har avtagit nu.

Ester har bara vilat därför men Smilla har varit med mig på joggingtur plus att vi tränat lite. Några korta pass hemma och igår var vi på klubben och tränade med Sandra och Meja.

Lilla Ester nyss hemkommen från veterinären 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar