fredag 11 november 2016

Veckans träning

Den här veckan känner jag mig väldigt nöjd med vår träningsinsats. På 4 dagar har vi fått till 4 träningspass och det är mer än vad som är brukligt i vår lilla värld. 2 st rallylydnadsträningar varav den ena tillsammans med Sandra på Göteborgs Hundarena. Jätte nöjd med bägge hundarna och rallyträningen är riktigt rolig just nu.

Dessutom har vi dammat av våra nosework-grejer och kört 2 pass även där. I våras när vi började med detta så blev det inte mycket med det så vi har i stort sett fått börja om från början.

För en gångs skull så är Ester den galna och tokiga när det gäller denna träningen. Hon har inte koll på vad hon ska göra mer än att dutta på burkarna. Hon blir väldigt frustrerad då hon inte får belöning pga tex fel burk. Då tar hon i och puttar omkull burkarna så tussarna flyger eller så tar hon tassen och slår til dem och även då blir det kaos i träningen.

Med henne tränar jag därför bara markeringen och att få henne att hålla ut längre och längre. Dofterna tar vi inte nu och känner jag henne rätt så kommer inte den biten vara några problem.

Smilla som är mycket lugnare arbetar på ett helt annat sätt och där börjar poletten med doften trilla ner. Hon markerar fint men på sikt skulle jag vilja att hon verkligen frysmarkerar. Det är sådana här saker vi ska pyssla inne med i vinter när vädret inte är så kul ute.

Hundens bästa redskap

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar