torsdag 17 november 2016

Regn, regn och åter regn

Just nu är inte vädret här i Göteborgstrakten någon höjdare, bara regn, regn och åter regn. Vi hade ju en sådan fin början på hösten men det är visst helt omöjligt att slippa dessa regnperioder i denna del av landet. Det tar så mycket extra tid och energi med alla blöta och smutsiga kläder och hundarna som behöver duschas och torkas efter var och varannan promenad.

Utomhusträningen har verkligen legat på hyllan de senaste veckorna. Förutom våra inomhusträningar varannan vecka så har vi fokuserat på nosework hemma under denna tiden. Det är i och för sig roligt och det har gett resultat men jag längtar efter att träna ute...i uppehållsväder.

Hos Smilla har poletten verkligen ramlat ner. Hon har förstått vad det hela går ut på och fixar både behållarsök och inomhussök nu. Igår gömde jag en tuss med eukalyptusdoft mellan våra madrasser i sovrummet och det var så roligt att se henne jobba. Ligger tussen i burken så markerar hon men ligger tussen löst så vill hon gärna apportera och ge till mig. Gulligt, men lite fel så jag får försöka gömma den så hon inte kommer åt att ta den.

Med Smilla är det forsatt träning på markeringarna då jag vill att de ska bli ännu tydligare. Samma sak gäller Ester men hon blir så upp i varv vid denna träning att hon tappar både vett och sans. Med henne försöker jag träna in sittmarkering och det börjar fastna men hon är så het att det gärna blir "fort och fel". Jag vet faktiskt inte hur jag ska sansa henne när vi tränar detta men vi kämpar på. Det är ju lite roligt att det är hon som är det galna vid denna träning :)

När det gäller Esters mage så verkar den ha stabiliserat sig. Snart har hon varit kräkfri i 6 veckor och från och med idag har vi dragit ner kortisonet ytterligare och nu blir det 1 tablett varannan dag i 2 vekcor. Det känns bra för hennes hunger har varit lite jobbig och jag hoppas det är en orsak till att hon är så galen vid träningen. Belöningen gör att hon får "Error" i hjärnan och tänker bara på den lilla lilla godisbit som man kan får snabbare om man skyndar sig att prestera.

2 hungriga hundar som väntar mat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar